3 مزیت اصلی شبکه ملی اطلاعات برای کاربران و کسب وکارها

به گزارش دَبی بلاگ، مهدی صرامی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت پیشرفت فضای مجازی کشور به عنوان یک شبکه پویا و مستقل است، گفت: برای داشتن یک فضای مجازی پیشرفته که منافع آن برای مردم، کاربران، فعالان و کسب و کارها محسوس باشد، باید به سمت شبکه ملی اطلاعات پیش رویم. همان گونه که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نیز این مدل شبکه را به عنوان داشتن یک قدرت و حاکمیت در فضای مجازی پایه ریزی نموده اند.

3 مزیت اصلی شبکه ملی اطلاعات برای کاربران و کسب وکارها

ویژگی های شبکه ملی اطلاعات

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) شرح داد: شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور می تواند مزیت های بسیاری را برای مردم و سرویس دهنده های داخلی از حیث کاربری و نیز درآمدزایی ایجاد می نماید. 3 ویژگی اصلی شامل موضوع امنیت، دسترسی به سرعت بالا و قیمت پایین خدمات از جمله ویژگی هایی است که شبکه ملی اطلاعات می تواند برای کاربران و سرویس دهندگان فراهم کند.

وی با اشاره به موضوع قیمت در ارائه خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از ویژگی های مهم این شبکه برای سرویس دهنده های داخلی، گفت: سرویس دهنده های داخلی باید بابت ترافیک و تبادل داده، عملاً مزیت بالاتری نسبت به سرویس دهنده های خارجی داشته باشند که در حال حاضر این مزیت قابل مشاهده نیست.

صرامی ادامه داد: متأسفانه موضوع ترافیک نیم بها که برای سرویس دهنده ها و سایت های داخلی در نظر گرفته شده، فراگیر نیست و تنها فهرست محدودی از سرویس دهنده های داخلی از این مزیت بهره مند می شوند و در این زمینه ابهامات زیادی مطرح است که باید شفاف و معین گردد.

این کارشناس سیاستگذاری فضای مجازی با اشاره به اینکه تخفیف در ترافیک داخلی باید برای سرویس دهنده های داخلی ایجاد انگیزه کافی کند، گفت: با توجه به اینکه هزینه تمام شده پهنای باند برای ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی، یک بیستم برآورد می گردد باید قیمت سرویس داخلی نیز تا یک پنجم رقم فعلی کاهش پیدا کند. این موضوع می تواند یک انگیزه مهم برای سرویس دهندگان داخلی در حوزه سایت و اپلیکیشن باشد.

افزایش دسترسی به سایت های داخلی

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی گفت: ویژگی بعدی در صورتی که شبکه ملی اطلاعات به معنای واقعی به اثبات برسد، آن است که مردم بتوانند از سایت و اپلیکیشن های داخلی با سرعت کاملاً متفاوت از سرویس خارجی استفاده نمایند. این موضوع می تواند منجر به تغییر رفتار مصرفی کاربران گردد. به بیان دیگر دسترسی به سایت های داخلی با افزایش کیفیت و کاهش قیمت، باید به نوعی باشد که کاربران به سمت استفاده از این سرویس ها سوق پیدا نمایند. در صورتی که شبکه ملی اطلاعات کامل باشد، این ویژگی محسوس خواهد بود.

وی ویژگی سوم شبکه ملی اطلاعات را مربوط به احقاق حقوق کاربران و ذی نفعان این فضا مطرح نمود و ادامه داد: هر سرویس و خدماتی که در شبکه ملی اطلاعات ارائه می گردد باید مطابق قانون باشد و حقوق کاربر، پدیدآورنده و ارائه دهنده خدمات باید به شکل شفاف، معین و قابل اعمال، رعایت گردد.

صرامی تأکید کرد: اگر جرمی در این شبکه صورت گیرد باید بتوان به تناسب جرم با مجرم برخورد کرد و امکان احقاق حقوق ذی نفعان مختلف در این شبکه قابل انجام باشد تا حقوقی ضایع نگردد.

شرط رسیدن به حاکمیت ملی در فضای سایبری با شبکه ملی اطلاعات

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی با بیان اینکه اگر این سه ویژگی به صورت مداوم، مستمر و پایدار از یک بستر واحد مانند شبکه ملی اطلاعات اتفاق بیفتد به بحث حاکمیت ملی در فضای سایبر دست یافته ایم، ادامه داد: موضوع پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات از نظر فنی با وزارت ارتباطات است و مسئله این است که در حال حاضر این سه ویژگی در شبکه اینترنت به صورت کامل مشاهده نمی گردد. اگر کسی نیز مدعی است که این پروژه را به اجرا درآورده باید شواهد و مدارک آن را اثبات کند.

وی با بیان اینکه خیلی از کارها به صورت مداوم جز وظایف وزارت ارتباطات است، گفت: این وزارتخانه نباید کارهای روزانه خود را به عنوان وظایف شبکه ملی اطلاعات فاکتور کند. این موضوع، انحراف افکار عمومی را در پی خواهد داشت.

صرامی با تأکید بر اینکه وظایف ذاتی متداول وزارت ارتباطات تحت زیرفصل شبکه ملی اطلاعات فاکتور می گردد، اظهار داشت: این موضوع نتیجه ای در پی نخواهد داشت و عملاً باعث از بین رفتن فرصت ها و تهدید مشاغل در فضای مجازی و تداوم مسائل فعالان این بخش می گردد.

وی با اشاره به گزارشی که هفته گذشته از سوی وزیر ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در مجلس ارائه شد، گفت: این گزارش باید معطوف به تحقق سه ویژگی بالا باشد و در صحنه عمل، مردم این سه ویژگی را لمس نمایند؛ اما آنچه که معین است این است که طرح معین کارشناسی شده قابل ارائه برای عموم مردم دیده نمی گردد.

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات باید از ظرفیت کارشناسی فضای مجازی استفاده نموده و طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات را در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برساند، گفت: سوال این است که با وجود اینکه هنوز طرح معینی از این پروژه تصویب نشده، این وزارتخانه چگونه در خصوص آن گزارش می دهد.

وی گفت: این سه ویژگی در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی آمده و در آن سند نیز از وزارت ارتباطات خواسته شده که طرح پیشنهادی خود را برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات به تصویب شورای عالی فضای مجازی برساند. اما با وجود اینکه هشت سال از تصویب این سند می گذرد، همچنان در موقعیتی هستیم که ارائه گزارش فارغ از روند سند الزامات، انجام می گردد. این موضوع عملاً دور زدن از راستا قانونی است و برخورد صادقانه ای با مصوبه شورای عالی فضای مجازی محسوب نمی گردد.

صرامی توضیح داد: منافع شرکت های متعلق به وزارت ارتباطات که تصدی گری دولتی دارند و به نوعی رقیب بخش خصوصی هستند، سبب شده که وضعیت موجود حفظ گردد، چرا که اگر اهداف اصلی شبکه ملی اطلاعات محقق گردد، بخش خصوصی می تواند بسیاری از امور را برعهده بگیرد و منافع بعضی شرکت های وزارت ارتباطات درخطر می افتد. به همین دلیل به جای آنکه به سمت تدوین طرح جامع و تصویب آن در شورای عالی فضای مجازی بروند، کارشکنی می نمایند.

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی با بیان اینکه وقت آن است که دستگاه های نظارتی این تعارض را حل و فصل نمایند، گفت: حدود یک دهه است که وزارت ارتباطات عملکرد مناسبی در حوزه شبکه ملی اطلاعات ندارد و با ارائه گزارش های غیرشفاف و افتتاح پروژه های تبلیغاتی فرصت را از بین می برد، این در حالی است که فضای مجازی به سرعت در حال رشد است و هر گونه تأخیر در آن، باعث عقب ماندگی تاریخی هر کشوری در عرصه جهانی خواهد شد و آثار غیرقابل جبرانی برای آن کشور به همراه خواهد داشت.

این کارشناس فضای مجازی توضیح داد: نهادهای نظارتی تنها به مجلس ختم نمی شوند، بلکه سایر دستگاه های نظارتی و قضائی نیز می توانند در رابطه با موضوع اهمال در اجرای کامل تکالیف شبکه ملی اطلاعات، ورود نمایند.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1189

به "3 مزیت اصلی شبکه ملی اطلاعات برای کاربران و کسب وکارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 مزیت اصلی شبکه ملی اطلاعات برای کاربران و کسب وکارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید