گیاه آماریلیس بکار!

به گزارش دَبی بلاگ، آماریلیس ظاهری استوایی دارد. گل های گیاه بر روی ساقه های بلند و راسخ تشکیل می شوند، اگر علتی برای پرورشش نمی بینید، چه علت بهتر از همین!

گیاه آماریلیس بکار!

رنگ گل ها از سفید تا قرمز تیره فرق دارد و در برخی گونه ها هم گلبرگ ها دارای نوارهایی هستند که آنها را بی نهایت دلربا می نماید. ممکن است مجبور شوید برای خرید پیازهای بزرگ تر این گل پول بیشتری دهید اما این پیازهای بزرگ به همان نسبت گل های بیشتری هم خواهند داد.

حدودا 7 هفته بعد از کاشت پیازها، گل های آماریلیس درخواهند آمد.

بیشتر گونه های آماریلیس در طول زمستان به استراحت می فرایند و دوباره گل می دهند. اگرچه می توان گیاه را در طول دوره سرما هم مجبور به گلدهی کرد.

شرایط نگهداری

- نور

این گیاه به نور میانه تا زیاد احتیاج دارد. بهتر است در معرض آفتاب مستقیم نباشد.

- آبیاری

هنگامی که پیاز گیاه را تازه کاشته اید، باید آن را به خوبی آبیاری کنید. بعد از این دوره گیاه احتیاج آبی میانهی دارد و باید بعد از خشک شدن خاک سطحی گلدان دوباره آبیاری گردد. در طول دوره استراحت گیاه آبیاری را به کلی قطع کنید چرا که آماریلیس احتیاج به گذراندن یک دوره خشک 2 تا 3 ماهه دارد.

- دما

آماریلیس دمای زیاد هوا را دوست دارد و در کل گیاهی است بومی منطقه ها گرمسیری.

- خاک

گیاه به خاکی سبک با زهکشی خوب احتیاجمند است.

- کود دهی

بعد از گلدهی گیاه باید به آن کود بدهید. برای کود دهی از کودهای مخصوص موجود در بازار بهره ببرید، کودهایی که حاوی تمام مواد مورد احتیاج گیاه باشند. برای تغذیه طبق دستور روی بسته کود عمل کنید.

- اگر آماریلیس تان به دوره استراحت نمی رود، شاخسار گیاه را ببرید و آن را تعویض گلدان کنید.

- مراقب باشید چرا که گیاه مستعد به حمله آفاتی مانند کنه عنکبوتی و شپشک آرد آلود است.

تکثیر

بعد از مدتی که از رشد گیاه گذشت و آماریلیس تان بزرگ شد، پیاز گیاه آغاز به فراوری پیازهای کوچکی در اطراف خود می نماید که می توان کار تکثیر را به راحتی از طریق این پیازها انجام داد.

برای تکثیر گیاه از طریق پیازهای جانبی، ابتدا اجازه دهید تا این پیازها مقداری رشد نمایند و بالغ شوند. زمانی که مشاهده کردید پیازهای جانبی به میزان مناسبی رسیده اند، از طریق یک تیغ یا چاقویی تیز و تمیز آنها را از پیاز اصلی جدا کنید. در هنگام جدا کردن پیازها از پیاز مادر، مواظب باشید تا برای پیاهای نو مقداری ریشه هم ببرید. چند گلدان کوچک را با خاک تازه پر کنید و هر کدام از پیازهای کوچک را درون یک گلدان به صورت جداگانه بکارید. به این ترتیب از یک پیاز چند پیاز و در نتیجه چند گیاه خواهید داشت! اما انتظار نداشته باشید این پیازهای کوچک به زودی برای تان گل بدهند، قبل از آن باید چند فصل به آنها فرصت رشد و بلوغ دهید.

روش دیگر تکثیر گیاه کاشت دانه است. البته این را بدانید که گیاهان فراوری شده از دانه ها با گیاهان مادری متفاوت خواهند بود و بعد از 2 تا 4 سال قادر به فراوری گل هستند. به هر حال زمان کاشت دانه ها در اسفند ماه است.

تعویض گلدان

مسلما با افزایش سایز و بزرگ شدن پیاز گیاه تان، باید سایز گلدانش هم بزرگ تر گردد. برای تعویض گلدان ابتدا صبر کنید تا گیاه به میزان کافی بزرگ گردد. سپس پیاز آن را از گلدان قبلی خارج نموده و از خاک قدیمی آن دوباره استفاده نکنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی فراهم کنید و پیاز را در آن بکارید. خاکی تازه و غنی برای فراهم کنید و گلدان را با آن خاک پر کنید. هرگز سایز گلدان را چند سایز بزرگ تر نکنید چرا که در این صورت رشد گیاه با اختلال روبرو خواهد شد.

می توانید به جای تعویض گلدان، پیازهای جانبی که در کنار پیاز اصلی رشد نموده اند را جدا کنید و در گلدانی جداگانه بکارید و به این ترتیب گیاه را تعویض گلدان نکنید. به علاوه با این روش گیاهان نوی هم دارید.

گلدهی

برای تشویق گیاه به گلدهی باید دمای هوا را بالا ببرید، اما زمانی که گیاه گل داد دما را سردتر نگه دارید چرا که گل ها در هوای سرد بیشتر بر روی گیاه می مانند.

اگر گیاه تان گل نمی دهد احتمالا به این خاطر است که دوره استراحت مناسبی نداشته است، نور در زمان رشد فعال گیاه مناسب نبوده و یا خاک دارای مواد غذایی کافی نبوده است.

انتخاب پیاز

در هنگام خرید پیاز این نکات را رعایت کنید:

پیازهای درشت و سالم را انتخاب کنید. پیازهایی که جای سوراخ، کرم خوردگی و یا هیچ آسیب دیگری نداشته باشند و دارای مقداری ریشه هم باشند. پیاز سالم اولین قدم برای داشتن گیاهی سالم است، در انتخاب آن دقت کنید.

کاشت

برای کاشت پیاز، گلدانی را پر از خاک مخصوص گلدان، که در بازار موجود است، کنید. پیاز گیاه را طوری در داخل آن بکارید که یک سوم بالایی آن از سطح خاک بیرون باشد و با هوا برخورد داشته باشد. بعد از کاشت پیاز را به خوبی آبیاری کنید. گلدان را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید و خاک را همیشه مرطوب، و نه خیس، نگه دارید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 26400

به "گیاه آماریلیس بکار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه آماریلیس بکار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید