کشتن ویروس کرونا با ماسک های نمکی

به گزارش دَبی بلاگ، محققان کانادایی پوشش کشنده ویروسی طراحی نموده اند که از دو نمک کلرید سدیم و کلرید پتاسیم فراوری می گردد و می تواند ویروس ها را از بین ببرد. این پوشش می تواند در ماده فیلتراسیون ماسک های معمولی استفاه گردد.

کشتن ویروس کرونا با ماسک های نمکی

درحال حاضر افراد زیادی در چین برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا ماسک های رایج جراحی بر صورت دارند اما یک محقق کانادایی ادعا می نماید که ضرر استفاده نامناسب از این ماسک ها بیش از منفعت آن است؛ بنابراین پوششی ابداع نموده است که به گفته وی می تواند ویروس کرونا را بکشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس،پروفسور هیو جیک چوی مهندس زیست پزشکی مستقر در دانشگاه آلبرتا در کانادا می گوید که استفاده از ماسک های جراحی برای محافظت در برابر ویروس کرونا دو مشکل اساسی دارد. اول اینکه این ماسک ها فقط قادر به ضبط قطرات بزرگ آب آلوده به ویروس هستند اما متأسفانه ویروس های تنفسی مانند ویروس کرونا می توانند به وسیله قطره های بسیار کوچکتر آئروسل (ذرات بسیار ریز مایع) که از منافذ این ماسک ها عبور می نمایند، گسترش یابند. از سوی دیگر تنفس با ماسک های N95 / N99 که مانع عبور آئروسل ها شوند، به اندازه ماسک های معمولی راحت نیست و علاوه بر این استفاده روزمره آن ها پرهزینه و غیر عملی است.

مشکل دیگر ماسک های معمولی این است که اگر چه آن ها بعضی از ویروس ها را به دام می اندازند اما قادر به کشتن آن ها نیستند، درنتیجه زمانی که مردم آن ها را از صورت برمی دارند و دور می اندازند، ویروس ها از ماسک ها به انگشتان و یا سایر سطوحی که معمولا با آن ها در تماس هستند، منتقل می شوند.

اکنون محققان دانشگاه آلبرتا در کانادا با در نظر دریافت این مسائل، پوشش کشنده ویروسی را برای ماسک های معمولی ابداع نموده اند که می تواند در ماده فیلتراسیون این ماسک استفاده گردد. این پوشش اساسا از دو نمک، کلرید سیدم و کلرید پتاسیم درست شده است.

زمانیکه قطره مایع به هر اندازه ای که باشد با این پوشش در تماس قرار گیرد، این نمک ها در آن حل می گردد؛ این قطره متعاقباً تبخیر و نمک های حل شده در آن متبلور می گردد و سپس لبه های تیز کریستال ها، ویروس ها را زخمی نموده و آن ها را می کشند.

محققان خاطرنشان کردند که آن ها سیستم ابداعی خود را روی سه ویروس مختلف آنفلوانزا آزمایش نموده و نشان داده اند که ویروس های سطح یک ماسک آلوده در عرض پنج دقیقه غیر فعال شده و در عرض 30 دقیقه کاملا از بین می فرایند. آن ها معتقدند که این فناوری باید در برابر از بین بردن کروناویروس نیز مؤثر باشد.

محققان دانشگاه آلبرتا به امید عرضه این محصول در بازار طی 12 تا 18 ماه دیگر، به دنبال شرکایی برای یاری به تجاری سازی این پوشش می گردند.

در عین حال محققان به افرادی که از ماسک های معمولی استفاده می نمایند، توصیه نموده که به فیلتر این ماسک ها دست نزنند. همیشه دستان خود را قبل و بعد از استفاده از این ماسک ها بشویند، هرگز این ماسک ها را در مکان هایی مانند جیب لباس خود قرار ندهند و بعد از هر بار استفاده از این ماسک ها آن ها را دور انداخته و ماسک جدیدی استفاده نمایند.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: انتخاب
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 5391

به "کشتن ویروس کرونا با ماسک های نمکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتن ویروس کرونا با ماسک های نمکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید