کرونا و تجربه اردن در منع عبور و مرور

به گزارش دَبی بلاگ، این گزارش که نحوه وضع قوانین آمد و شد در اردن و تبعات آن را به تصویر کشیده در ادامه تجربیات کرونایی جهان ترجمه و منتشر می شود.

کرونا و تجربه اردن در منع عبور و مرور

به گزارش خبرنگاران، این گزارش، ترجمه گزارشی از سی ان ان با عنوان تجربه منع کامل عبور و مرور در اردن توسط نیما فاتح و دامون افضلی است.

دکتر نیما فاتح پزشک و فارغ التحصیل مدیریت سلامت | دامون افضلی کارشناس علوم اجتماعی

اردن روز چهارشنبه گذشته از شدتِ یکی از سفت وسخت ترین طرح های منع کامل عبور و مرور برای [مهار] ویروس کرونا کاست؛ این تصمیم پس از آن گرفته شد که اعلام منع کامل آمدوشد موجب صحنه های آشوبناکی در این کشور شد.

مردم در روزهای مابعدِ برقراری منع کامل عبور و مرور، برای دریافت بسته های نانی که کامیون های دولتی توزیع می کردند جنجال به راه انداختند، خطوط تماس اضطراری اورژانس پس از آن که ظاهراً از تماس های تلفنی مردم اشباع شد از کار افتاد و برخی گزارش دادند که در خانه چیزی برای خوردن ندارند.

ولی دولت عقب نشینی کرد و از شدتِ محدودیت های آمدوشد مردم کاست. پس از چهار روز منعِ کاملِ عبور و مرور، به مردم اجازه داده شد که برای کارهای ضروری، نظیر خرید مواد غذایی از مغازه های کوچکِ دم دست شان و تهیه دارو، از خانه خارج شوند. در ساعت های 6 عصر تا 10 صبح منع عبور و مرور کماکان برقرار است.

آدام کوگل، نایب رییس شاخه خاورمیانه و شمال آفریقای دیدبان حقوق بشر (که در امان مستقر است) به سی ان ان گفت: وقتی نخست وزیر اظهار داشت که مغازه های کوچک امروز باز می شوند و مردم می توانند پیاده برای خرید به آنجا بروند، مردم واکنش جمعی و پرشوروشوقی نشان دادند.‘‘

اداره امنیت کل اردن می گوید در روز دوشنبه 1657 نفر بابت نقض منع کامل عبور و مروری که از روز شنبه برقرار شده بود، بازداشت شدند. خاطیان با مجازات یک سال حبس روبه رو هستند.

روز چهارشنبه حکومت هشدار داد که در روزهای پیشِ رو ممکن است مقامات اقدامات سختی به عمل بیاورند. وزیر اطلاع رسانی، امجد العضایله، گفت شمار مردمِ مبتلاشده افزایش یافته و این نشانه نگران کننده یی است. تشدید اقداماتْ ضروری است‘‘.

  • نگرانی ها از منع کامل عبور و مرور

در ساعت 7 صبح روز شنبه برای اعلام منع کامل آمدوشد آژیر حمله هوایی نواخته شد. روز یکشنبه حکومت اظهار داشت منع عبور و مرور برای مدت نامعلومی ادامه دارد و همین موجب پراکنده شدن وحشت در سراسر کشور شد.

کوگل می گوید: مردم نگران شدند. متأسفانه شفافیت در کار نبود و برخی پیام های درهم برهم موجب اضطراب و دلواپسی مردم شد. حکومت هنوز اعلام نکرده که چطور می خواهد نیازهای ضروری را رفع ورجوع کند‘‘.

پس از این که حکومت اظهار داشت که انحصار توزیع و تحویل مواد غذایی را در دست می گیرد، ویدئوهای رسانه های اجتماعی انبوه مردمی را نشان می داد که دور کامیون های دولتیِ توزیع مواد غذایی را گرفته اند. داروخانه ها با سیل تماس های تلفنی برای تحویل بسته های دارویی روبرو بودند.

شدتِ قوانین وضع شده در اردن برای منع عبور و مرور در تقابل آشکار با کشورهایی نظیر ایتالیا واقع شده است که هفته هاست شاهد محدودیت های آمدوشد است ولی شهروندان هنوز هم اجازه دارند در صورت ارائه دلیل به فروشگاه ها بروند.

سفت وسختیِ این دستورات به ویژه با توجه به شمار نسبتاً پایینِ موارد ابتلا در اردن جالب توجه است. طبق آخرین آمارهایی که حکومت در روز چهارشنبه اظهار داشت تا کنون فقط 153 اردنی تست کووید-19شان مثبت بوده است.

مرزها بسته شدند و فرودگاه ها، دانشگاه ها و عبادت گاه ها تعطیل شدند. مردمی که از هواپیما پیاده می شدند یک راست به قرنطینه فرستاده می شدند (گاهی به هتل های پنج ستاره یی که حکومت آن ها را در اختیار گرفته بود) و ارتش در ورودی شهرها گشت زنی می کرد.

ولی برخی افراد تقاضای دولت برای درخانه ماندنِ ساکنان را نادیده می دریافتد، در نتیجه هفته گذشته وقتی نخست وزیر، عمر الزاز، طی فرمانی قانونی دفاعی را رسماً اظهار داشت، واکنش ها بالا گرفت. روز دوشنبه، پادشاه کشور، ملک عبدالله دوم، گفت از نیروهای امنیتی خواسته است حداکثر آمادگی شان را برای مقابله با تهدید ویروس کرونا حفظ کنند‘‘.

به گفته تلویزیون های محلی اعلام منع کامل عبور و مرور موجب ترافیک سراسری در روز جمعه شد، چون هزاران نفر برای خرید مواد غذایی و سایر مایحتاج ضروری راه شان را به سمت سوپرمارکت ها کج کردند. ویدئوهای دست به دست شده مردم را در نانوایی ها نشان می دهد که برای [خرید نان] همدیگر را هل می دهند و درگیری ها بالا می گیرد.

  • حفاظت و نگهداری‘

نخست وزیر روز شنبه گفت بابت دریافتِ چنین تصمیم هایی پوزش می خواهیم، ولی هدف از این کار حفاظت از شما و حفظ امنیت و سلامتی شماست‘‘.

یکی از روزهایی که منع کامل عبور و مرور هنوز برقرار بود، خانواده کوگل فهمیدند که یکی از اعضای خانواده برای درمان شرایط سلامتی اش به دارو نیاز دارد. دسترسی به هیچ داروخانه یی ممکن نبود و آن ها بارها به اورژانس تلفن زدند ولی تماس هرگز برقرار نشد. مقامات اردنی می گویند خطوط اورژانس روزانه هزاران تماس تلفنی داشته اند.

کوگل می گوید: با خطرات پزشکی فراوانی روبه رومی شدیم اگر که این شرایط برای مدت نامعلومی درمان نشده به امان خدا رها میشد. وقتی خبرهای جدید درباره گسترشِ نامعلومِ منع کامل عبور و مرور را شنیدیم خیلی نگران و مضطرب شدیم‘‘. روز چهارشنبه وقتی از شدت محدودیت فعالیت های داروخانه ها کاسته شد، خانواده کوگل توانست داروهای لازم را تهیه کند.

گوکل می گوید وقتی سراغ سرایدار ساختمان اش رفت فهمید مواد غذاییِ این کارگر مصری در دوره منع عبورومرور ته کشیده بود و او دیگر چیزی برای خوردن نداشت. خانواده هایی که امکان اش را داشتند و پس از اعلام منع عبورومرور در روز جمعه، توانستند بودند چیزهایی ذخیره کنند، جزو معدود آدم های خوش بخت‘ بودند.

من حکومت را بابت در پیش دریافتِ این اقداماتِ خیلی محکم برای مهار [کرونا] تحسین می کنم. دلیل انجامِ این کارها فقط این است که می خواهند گسترشِ این بیماری را تثبیت کنند. در این باره هیچ تردیدی نیست. ولی درعین حال، وقتی از نظر تأمین نیازهای ضروری مایه وحشت مردم شدند، کاش تصمیمات شان را روشن تر اعلام می کردند‘‘.

نحوه واکنش حکومت به کرونا حمایت برخی از مردم را هم در پی داشته است. در این هفته، هر شب رأس ساعت 8، برخی از اردنی ها برای تشویق نیروهای امنیتی به بالکن های شان رفتند.

حسن کریم، کارگر یک مغازه لباس فروشی، به سی ان ان گفت: اگر به آن چه بر سرِ ایتالیا و فرانسه آمد نگاه کنید، می بینید آن ها خیلی دیر دست به کار شدند. اردن در جهت درستی است‘‘.

جمال لطوف، بازرگان اردنی، به سی ان ان می گوید: این اتفاق در همه جای دنیا دارد رخ می دهد، من هم باید وظایف ام را به جا بیاورم. در این شرایط که قوانین و مقررات اضطراری حکمفرماست، این کاری طبیعی است. چیزی که در حال از سر گذارندن آن ایم، تجربه معمولی نیست، تاریخ این روزهایی را که شاهد آن ایم را به یاد خواهد سپرد. خیال می کنم این وظیفه من است ـ بحث کردن ندارد‘‘.

در این بین حکومت وعده داده که رویکردش را تعدیل می کند. العضایله روز سه شنبه در کنفراسی خبری گفت در این روزهای سخت هیچ راهکار بی نقص و کاملی وجود ندارد، پس طبیعی است که مسائل و تخلف هایی وجود دارد که حل شان خواهیم کرد‘‘.

منبع : سی ان ان March 26, 2020 راب پیکِتا و تامارا قبیلاوی

https://edition.cnn.com/2020/03/25/middleeast/jordan-lockdown-coronavirus-intl/index.html

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7104

به "کرونا و تجربه اردن در منع عبور و مرور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و تجربه اردن در منع عبور و مرور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید