همه چیز درباره آلکاتراز، مرموزترین زندان در تمام دوره های تاریخ!

به گزارش دَبی بلاگ، درباره زندان آلکاتراز | Alcatraz perison

می گویند که در دنیا دو نام وجود دارد که هر کسی در جای جای این کره خاکی نام آن ها را شنیده است؛ مایکل جکسون خواننده معروف و نوشابه کوکاکولا. اما به نظر من باید به این لیست کوتاه یک اسم دیگر هم افزود؛ زندان آلکاتراز! این زندان مخوف و تاریخی که به امنیتی ترین زندان دنیا معروف بوده و در دوره های مختلف تاریخی برای خودش کلی سر و صدا به پا نموده، این روزها دیگر به یک مکان برای تورهای تفریحی و بازدید های علاقه مندان به تاریخ این زندان تبدیل شده است! درباره این زندان گفتنی ها زیاد است و به همین خاطر ما در خبرنگاران از شما خوانندگان عزیز دعوت می کنیم که تا سرانجام این مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز درباره آلکاتراز، مرموزترین زندان در تمام دوره های تاریخ!

تاریخچه زندان آلکاتراز

درباره زندان آلکاتراز نکته های زیادی وجود دارد که ما برای شما بگوییم و به همین خاطر می خواهیم که ابتدا از تاریخچه این زندان مخوف شروع می کنیم. شاید برایتان جالب باشد که درباره زندان آلکاتراز اول بدانید که این زندان از چه زمانی به وجود آمده و چرا اصلا مخوف شد؟ همانطور که در ادامه درباره آلکاتراز خواهیم گفت، در سال 1850 میلادی در جزیره آلکاتراز، تاسیسات نظامی گسترده ای بنا شد. پس از آن تا سال 1933 میلادی این مکان به عنوان یک زندان نظامی کاربری خود را شروع کرد.

درباره زندان آلکاتراز باید این را بدانید که این زندان در ماه اوت سال 1934 میلادی به یک زندان فدرال تبدیل شد و 29 سال مقر جنایتکاران حرفه ای و بسیار معروف جهان از جمله آل کاپون (Al Capone)، رابرت فرانکلین استرود (Robert Franklin Stroud) که به پرنده باز آلکاتراز معروف بود، جرج کلی (Machine Gun Kelly) معروف به مسلسل و جیمز بالگر (Whitey Bulger) معروف به سفید برفی و همچنین آلوین کارپیس (Alvin Carpis) که با سابقه ترین زندانی آلکاتراز به شمار می رفت را در خود جای داده بود. از سال 1937 میلادی تا به الان زندان آلکاتراز، موضوع بسیاری از فیلم های سینمایی بوده است.

به همین دلیل در سال 1996 میلادی فیلمی درباره زندان آلکاتراز ساخته شد. در 21 ماه مارس سال 1963 میلادی، به دستور رابرت اف کندی این زندان که دیگر به تبعیدگاه 250 زندانی تبدیل شده بود، برای همواره تعطیل شد. درباره زندان آلکاتراز و علت تعطیلی آن دلایل مختلفی ذکر شده است. مسائلی همچون سنگین بودن هزینه اداره آن نسبت به دیگر زندان ها و آلوده کردن آب خلیج سانفرانسیسکو بر اثر فاضلاب آن است.

علاوه بر این ها، ساختن یک زندان معمولی جدید که در خشکی قرار داشته باشد، آسان تر از پرداخت هزینه های سرسام آور زندان آلکاتراز بود. در سال 1969 میلادی بومیان آمریکایی از قبایل مختلف در حالی که خود را بومیان قبایل آمریکا نامیدند، این جزیره را اشغال کردند. هدف آن ها از تحصن در جزیره درخواست تأسیس یک مرکز آموزشی و فرهنگی در آنجا بود و برای رسیدن به منظور خود به تخریب ساختمان های جزیره پرداختند. انتها پس از 18 ماه دولت آمریکا آن ها را مجبور به ترک این ناحیه کرد، نتیجه این تحصن تأسیس یک حکومت جدید خودگردان بود.

ممکن است که شما با تمام این توصیفات فکر کنید که در این جزیره فقط زندانیان مخوف و مسئولان زندان ساکن بودند اما درباره زندان آلکاتراز باید این را بدانید که محل سکونت کارکنان زندان و خانواده هایشان نیز به شمار می رفت و امروزه همه ساله با حضور ساکنان جزیره در دومین هفته ماه اوت جشن سالگرد افتتاح زندان آلکاتراز برگزار می گردد.

فرارهای معروف آلکاتراز

درباره زندان آلکاتراز نکته جالبی که وجود دارد این است که در طول 29 سال فعالیتش، 14 کوشش مختلف از سوی زندانیان این ندامتگاه برای فرار از آن صورت گرفت که در جریان آنها 36 زندانی مشارکت داشتند. جالب است که بیشتر این فرارها نا پیروز بوده اند. در تمام کوشش هایی که انجام شد یا زندانیان هدف شلیک گلوله قرار گرفتند یا در آب های خلیج سانفرانسیسکو غرق شدند. از بین 36 نفر زندانی که از این زندان اقدام به فرار کردند؛ 7 نفر با شلیک گلوله به قتل رسیدند، 2 نفر غرق شدند، 5 نفر هم مفقودالاثر شدند و 23 نفر دیگر هم نیز دوباره توسط مأموران زندان دستگیر شدند و به زندان بازگردانده شدند.

اما این انتها کار برای مسافران نبود زیرا از بین این همه کوشش ناپیروز، چند نفر توانستند از این زندان فرار پیروز داشته باشند. یکی از این زندانی ها در سال 1945 میلادی و دیگری در سال 1962 میلادی هر 2 دوباره دستگیر شدند و مجدداً به زندان برگردانده شدند.

از دیگر فرارهای معروف از زندان آلکاتراز می توان به 3 زندانی که یکی به نام فرانک موریس و دو برادر به نام های ناهای جان و کلارنس انگلین بودند، اشاره نمود. آن ها در تاریخ 11 ژوئن سال 1962 میلادی از سلول هایشان ناپدید شدند، داستان این فرار در فیلمی به نام فرار از آلکاتراز به تصویر کشیده شده است. با وجود شواهد اندکی که مبنی بر اثبات کشته شدن این نفر تا به حال یافته شده است، دولت و مسئولان وقت زندان آن ها را غرق شده فرض کرد و در نهایت آن ها را در لیست گمشدگان قرار داد.

داستان فرار فرانک موریس و دو برادر به نام های ناهای جان و کلارنس انگلین

درباره زندان آلکاتراز و داستان فرار این 3 نفر داستان جالبی وجود دارد. در ژوئن سال 1962 میلادی انجام شد یعنی زمانی که 3 تن از زندانیان این ندامتگاه با استفاده از تعدادی بارانی برای خود قایقی ساختند و از این منطقه مخوف فرار کردند. این جنایتکاران خطرناک برای عملیاتی کردن ایده خود با استفاده از ابزارهای دست ساز، حفره ها و منافذ موجود در دریچه های تهویه هوای سلول خود را به تدریج عریض کردند و سپس در یکی از شب های ماه ژوئن از زندان گریختند.

آنها در جای خواب شان هم صورتک های شبیه به انسان را که با دست های خود ساخته بودند قرار دادند تا ماموران زندان را گمراه نمایند و با وجود عملیات های گسترده جستجو که بعدها برای یافتن آن 3 مرد انجام شد، دیگر هیچگاه خبری از آنها به گوش نرسید و همانطور که بالاتر هم شرح دادیم، این تصور در ذهن مقامات زندان به وجود آمد که احتمالا به داخل آب های سرد و نا آرام خلیج سانفرانسیسکو افتاده اند و جان خود را از دست داده اند. همین فرار با سرنوشت نامعلومش بعدها سوژه ای جالب برای کارگردانان شد و حتی در سال 1979 میلادی فیلمی تحت عنوان فرار از آلکاتراز با بازی بازیگر معروف و کارکشته هالیوود، کلینت ایستوود نیز از روی آن ساخته شد.

مجرمین معروف آلکاتراز

  • آل کاپون | Al Capone

این لیست را با نام آل کاپون، مجرم بسیار معروف شروع می کنیم. آل کاپون با نام کامل آلفونسه گابریل کاپون در 17 ژانویه 1899 در نیویورک متولد شد. او نمادی از زیرپا گذاشتن قانون و نظم بود و در سال های 1920 تا 1930 میلادی سردمدار جرایم سازمان یافته بود. هیچ می دانستید که آل کاپون در کارت شناسایی خود به عنوان یک فروشنده اثاثیه دست دوم شناخته می شده است؟ اصلیت کاپون ناپلی (شهری در ایتالیا) بود. آل کاپون خلاف را از بروکلین شروع کرد و سپس به شیکاگو و در ایلینوی نقل مکان کرد و تبدیل به بد نام ترین مجرم این شهر شد.

او در اواخر دهه ی1920 میلادی در لیست سیاه اداره تحقیقات فدرال آمریکا قرار داشت و در نهایت در سال 1931 توسط حکومت فدرال به جرم فرار از پرداخت مالیات متهم شناخته شد. او در سال 1931 به جرم پرداخت نکردن مالیات به 11 سال زندان محکوم شد و در سال 1932 به زندان آتلانتا فرستاده شد. او همچنین مقداری از دوران محکومیتش را در زندان آلکاتراز گذراند. آل کاپون در زندان دچار مسائل روحی و روانی شد و حتی چند ماه آخر محکومیت را در بیمارستان روانی گذراند. این مجرم انتها در سال 1947 در پی ایست قلبی درگذشت.

  • جرج کلی | Machine Gun Kelly

اگر به نام انگلیسی کلی دقت کنید می بینید که حتی دیگر از نام کوچک او استفاده نمی نمایند و به جای آن می گویند ماشین کشتار کلی! جرج کلی بارنز که در 18 جولای 1895 به جهان آمد یکی از مخوف ترین مجرمین جهان و زندانی سابق زندان آلکاتراز بوده است. کِلی یک گانگستر آمریکایی از ایالت ممفیس، تنسی بود که به خاطر علاقه اش در استفاده از اسلحه های سنگین تامپسون به کلی مسلسل معروف شد. عمده معروفیت او در جریان آدم ربایی و گروگان گیری سرمایه دار عظیم نفت، چارلز فاز اورلش در ژوئیه سال 1933 و بدرفتاری های او در جریان این آدم ربایی به دست آمده است.

  • جیمز بالجر | Whitey Bulger

جیمز جوزف بالجر جونیور معروف به وایتی بالجر یک فراری تحت تعقیب در ایالات متحده و رهبر گروه گانگستری وینتر هیل گنگ در جنوب شهر بوستون بود. وی در لیست خطرناک ترین تبهکارهای اف بی آی در صندلی دوم فهرست قرار داشت. او در 22 ژوئن 2011 در پارکینگ ساختمان محل سکونتش در سنتامونیکا دستگیر شد و در ژوئن 2013 دوران محکومیتش شروع گشت. در انتها محاکمه، بالجر از بابت مرگ 19 نفر مجرم شناخته شده و به 2 دوره حبس ابد متوالی و 5 سال حبس دیگر محکوم شد. قبل از آن در سال 1995 سایر همدستان وی محکوم به حبس های کوتاه مدت یا بلند مدت شده بودند.

جیمز بالجر به دلیل ساله ا فرار از دست پلیس الهام بخش سینمای هالیوود برای فراوری فیلم های سینمایی بود. در سال 2007 جک نیکلسون در فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی گوشه هایی از زندگی بالجر را در فیلم رفتگان بازی کرد و فیلمیش جایزه اسکار کارگردانی را برای اسکورسیزی به ارمغان آورد. همچنین فیلمی با بازی جانی دپ نیز در نقش بالجر درباره این فرد ساخته شد.

جزیره آلکاتراز

آلکاتراز نام یک جزیره در وسط خلیج سانفرانسیسکو است که اولین بار توسط فردی به نام خوان دی آیالا (Juan de Ayala) کشف شد. نام آلکاتراز از نام پرنده ای دریایی به نام پلیکان در زبان اسپانیایی و با ریشه عربی و از کلمه AlBatross، گرفته شده است. درباره آلکاتراز بادی این نکته را بدانید که این منطقه تا سال ها پیش به عنوان یک محدوده نظامی شناخته شده بود و حتی پس از آن نیز به عنوان امن ترین زندان در جهان به شمار رفت.

امروزه این جزیره با نظارت آژانس پارک های ملی، به مکانی تاریخی تبدیل شده و به عنوان بخشی از جاذبه های توریستی این ایالت در معرض دید همگان قرار گرفته است. بازدیدنمایندگان می توانند با استفاده از قایق به این جزیره که در لیست مکان های تاریخی ملی قرار گرفته است، سفر نمایند و از آن دیدن نمایند.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: الی گشت
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 7911

به "همه چیز درباره آلکاتراز، مرموزترین زندان در تمام دوره های تاریخ!" امتیاز دهید

3 کاربر به "همه چیز درباره آلکاتراز، مرموزترین زندان در تمام دوره های تاریخ!" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره آلکاتراز، مرموزترین زندان در تمام دوره های تاریخ!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید