مقایسه وی پروتئین و پروتئین های سرم شیر

به گزارش دَبی بلاگ، قبلا درباره سرم شیر صحبت نموده ایم همان مایع زرد رنگ مایل به سبز که در ظرف پنیر خانگی شما و ماست ها مشاهده می کنیم. بسیاری از ما آن را نمی پسندیم و حتی گاهی دور می ریزم اما باید بدانید که این مایع بسیار ارزشمند و مغذی است. در این مقاله به خواص پروتئین سرم شیر یا وی می پرداریم.

مقایسه وی پروتئین و پروتئین های سرم شیر

این مایع دارای لاکتوز، انواع ویتامین، پروتئین، مواد معدنی و همینطور اندازه ناچیز چربی است. در مطالعه ای که به وسیله محققین سوئدی صورت گرفت مشاهده شد که این مایع می تواند در کاهش مقدار قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دوم و افزایش انرژی مصرف کنندگانش موثر باشد.

پروتئین سرم شیر چطور تهیه می گردد؟

مطالعه جدیدی برای مقایسه کنسانتره پروتئین سرم شیر و وی پروتئین انجام شده است که در آن ترکیبات و خواص حسی پروتئین وی و سرم شیر 80درصد با هم مقایسه شده است. SPC یا کنسانتره پروتئین سرم شیر پروتئین هایی هستند که در آب پنیر پیدا می گردد و مستقیما از شیر گرفته می گردد. به علت اینکه پروتئین های سرم شیر با فرایند فراوری پنیر در ارتباط نیستند و در معرض فرآیندهای شیمیایی و آنزیمی قرار نمی گیرند، پس طعم ندارند.

پروتئین استخراج شده از وی، که از معمولا با جداسازی پروتئین ها و خشک کردن آن به صورت پودر به دست می آید؛ یکی از برترین مکمل های غذایی در جهان شناخته شده است. علت آن هم ارزش غذایی بالای آن است که منجر شده محققین با انجام تحقیقات گسترده فواید گسترده تغذیه ای آن را اثبات کردند.

جالب است بدانید نیوشابه لاکیدو بر پایه شیر بوده و از سرم شیر درست می گردد.

وی پروتئین چیست؟

وی پروتئین استخراج شده از مایع جدا شده از شیر حینفراوری پنیر، پروتئین کامل با کیفیت بالا و دارای اسیدآمینه های ضروری برای بدن است. بعلاوه این پروتئین قابل هضم و جذب سریع نسبت به سایر انواع پروتئین است.

همین ویژگی ها آن را تبدیل به یکی از منابع مناسب پروتئین نموده است. انواع مختلف وی پروتئین پودری از جمله کنسانتره که مقرون به صرفه ترین و رایج ترین نوع است، ایزوله و هیدرولیزشده وجود دارد. از جمله خواص وی می توان به بهبود رشد عضلات یاری کند، ممکن است فشار و چربی خون را کاهش دهد، باعث کاهش قند خون در بیماران دیابت نوع دو و کاهش التهاب باشد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 7 دی 1401 بروزرسانی: 7 دی 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 28420

به "مقایسه وی پروتئین و پروتئین های سرم شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه وی پروتئین و پروتئین های سرم شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید