فیلم هایی که در چند ماه اخیر قاچاق شدند

به گزارش دَبی بلاگ، متأسفیم که این مشکل هنوز در سینمای ایران حل نشده و مسئولان سینمایی حاضر به پاسخ گویی و اقدامی قاطعانه برای جلوگیری از قاچاق ادامه دار محصولات سینمایی نیستند.

فیلم هایی که در چند ماه اخیر قاچاق شدند

فیلم رحمان 1400 هم به زمره فیلم هایی پیوست که می توان نسخه قاچاق آن را دید و بعد از حواشی بسیار در اکران، حالا سازندگان فیلم از فضا های رسمی و غیررسمی مدیران سازمان سینمایی را خطاب قرار می دهند و منتظر واکنشی از سمت آن ها هستند.

منوچهر هادی در روز های توقیف فیلمش در اکران نوروزی سینما ها به دلیل آنچه تخلف فیلم رحمان 1400 مبنی بر عدم حذف کامل بعضی از صحنه های اعلامی از سوی شورای پروانه نمایش در بعضی از سینما ها محرز شد، کوشش بسیاری برای برطرف این مشکل کرد.

همان زمان محمدرضا فرجی، مدیر کل دفتر سینمای حرفه ای، درباره تأخیر در توقف فیلم رحمان 1400 گفت: همه فیلم های سینمایی که پروانه نمایش می گیرند، بنای ما بر حرفه ای بودن تهیه نماینده و پخش نماینده است و تأکید دارم در سال هایی که در این سمت کار می کنم، چنین اتفاقی نیفتاده بود و همه تهیه نماینده ها و پخش نماینده ها به دلیل اهمیت موضوع قوانین را رعایت می نمایند.

در بیشتر سالن ها همان نسخه ای از فیلم رحمان 1400 که مورد تأیید ما بوده و اصلاحات کامل اجرا شده، نمایش داده شده است. با توجه به اینکه بازرسان سازمان سینمایی معمولا به صورت تصادفی در سالن های سینمایی حضور پیدا می نمایند، متأسفانه در هفته اخیر متوجه شدیم در بعضی از سالن های سینما نسخه ای که به صورت کامل اصلاح نشده بود اکران شده است.

او از نظر حقوقی پخش نماینده و تهیه نماینده را پاسخ گوی اتفاقات دانست و گفت: انتظار ما بر اخلاق حرفه ای داشتن تهیه نمایندگان، پخش نمایندگان و حتی کارگردان فیلم ها در اجرای ضوابط و مقررات و آیین نامه های اجرائی مصوب است و سینما نباید به خاطر یک سهل انگاری دچار آسیب گردد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تنها تأکید کرد که جهت حرفه ای بودن را در کل کار باید تعقیب کرد و حرفه ای بودن هم این است که مقررات اکران با دقت رعایت گردد.

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی نیز توجه و احترام به پروانه نمایش صادرشده برای فیلم های سینمایی را اولویت اکران سینما ها دانست و گفت: پروانه نمایشی که صادر می گردد، کسی نباید در هرکدام از بستر های نمایشی آن را کم یا زیاد کند، چون ما مسئول آن هستیم.

گزارش هایی رسیده بود که در بعضی سینما ها پلان هایی نمایش داده می گردد که در بازبینی نهایی نبوده و نسبت تخلف را در سینما ها آنالیز کردیم و اقدام شد. درباره برخورد با متخلفان هم در معاونت نظارت و ارزشیابی اقدام شده، ولی گفتن آن مغایر با شفاف سازی است، چون بحث رفتاری است و مطرح کردن آن به ضرر سینماست.

رحمان 1400 با تمام حواشی ریز و درشت در اکران، بعد از گذشت شش ماه حالا از بازار قاچاق فیلم سر درآورده است. فیلمی که به گفته سازندگانش به طور معمول جهت قانونی رسیدن به شبکه نمایش خانگی را طی می نموده است و با ورود غیرقانونی به بازار ضرر بسیاری به سازندگانش تحمیل نموده است.

منوچهر هادی، کارگردان این فیلم، در ساعات ابتدایی خبر قاچاق فیلمش از حرام بودن دیدن این نسخه گفت و در روز های بعد او حسین انتظامی را خطاب قرار داد و در صفحه شخصی اش نوشت: معاونت فعلی سینما، شما به شدت محافظه کار هستین. بعد از توقیف رحمان و اکنون بعد از قاچاق نسخه بدون سانسور آن نه تن ها من و تهیه نماینده فیلم را حضوری در دفترتون نپذیرفتید، بلکه جواب تماس ها و پاسخ پیامک های ما را هم ندادین.

مگر شما معاونت وزارتخانه دیگری هستید؟ مثلا وزارت نفت یا وزارت خارجه یا... شاید هم ما برای وزارتخانه دیگری فیلم ساختیم و مجوز از جایی غیر از ارشاد گرفتیم؟ شما مدیر فرهنگی و سینمایی هستین و من و جناب سرتیپی سینماگر. مگر شما مراجعه نماینده دیگری هم غیر از ما دارین؟ دقیقا وظیفه شما چیست؟

شنیدم به زیردستانتان گفتید فعلا صلاح نیست نسخه اصلاح شده شورا توزیع گردد. دلیلش چیست؟ قطعا دوره مدیریت شما به زودی تمام خواهد شد، ولی من باز هم فیلم خواهم ساخت! همان طورکه مدیران لایق و نالایق قبلی رفتند و من و همکاران شریفم همچنان هستیم. کمی منصف باشید و جسور. شهامت داشته باشید و پاسخ گو!.

اما سیدمهدی طباطبایی نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، از اقدامات قانونی در جهت پیگیری چگونگی عرضه نسخه قاچاق فیلم صحبت کرد و اضافه کرد: بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع، اقدامات لازم را انجام داده ایم و به وسیله مراجع قضائی از پخش نماینده این فیلم در فضای مجازی شکایت می کنیم. ا.

نتظار سینماگران ما این است و وظیفه جدی خود هم می دانیم که با ابزار قانونی که در اختیار داریم، بازدارندگی لازم را در مقابل پخش های فاقد حقوق مالکانه ایجاد کنیم تا حقوق سازندگان آثار سینمایی حفظ گردد. البته نسخه ای که از این فیلم منتشر شده، باکیفیت و بدون آرم است و این موضوع برای اهل فن، به اندازه کافی گویا هست.

از نظر ما انتشاردهنده این نسخه غیرقانونی علاوه بر خسارتی که به صاحبان فیلم زده است، یک جرم نیز مرتکب شده، زیرا فیلمی بدون اصلاحات را منتشر نموده است. قاعدتا الان کسانی که نسخه اصلی در اختیارشان بوده، در محضر دادگاه پاسخ گو خواهند بود.

در شش ماه گذشته انتشار نسخه قاچاق فیلم های سینما آن قدر چشمگیر بوده است که می توان از مسئولان مربوطه انتظار پاسخ گویی و پیگیری بیشتری را داشت. فیلم سینمایی متری شیش و نیم نیز از جمله فیلم هایی است که با فاصله کوتاهی از اکران از بازار قاچاق سر درآورد و نسخه ای از فیلم رستاخیز که سال هاست مهر توقیف خورده، در فضای مجازی قابل رؤیت است.

کانون کارگردانان سینمای ایران در پی عرضه نسخه ای از فیلم رستاخیز در فضای مجازی در بیانیه ای نوشت: متأسفیم که این مشکل هنوز در سینمای ایران حل نشده و مسئولان سینمایی حاضر به پاسخ گویی و اقدامی قاطعانه برای جلوگیری از قاچاق ادامه دار محصولات سینمایی نیستند؛ اتفاقی ناگوار که تاکنون به تعداد زیادی از کارگردانان و تهیه نمایندگان سینمای ایران آسیب زده و این بار فیلم سینمایی رستاخیز ساخته جناب آقای احمدرضا درویش، کارگردان برجسته سینما را نشانه گرفته است.

کانون کارگردانان سینمای ایران امیدوار است مسئولان سینمایی با توجه به قاچاق فیلم رستاخیز شرایطی را فراهم بیاورند تا این فیلم بتواند پس از هفت سال بر روی پرده سینما های کشور به نمایش دربیاید.

پرونده قاچاق فیلم های سینمای ایران پس از سال ها و بروز اتفاقات ناگواری که ضرر بسیاری را متوجه اهالی سینما نموده، همچنان باز است. هرچند به گفته مسئولان از مراجع قضائی این موضوع پیگیری می گردد، اما باید دید نزدیک ترین اقدام عملی مسئولان مربوطه درباره پرونده های این چنینی چه خواهد بود؟

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرادید
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2919

به "فیلم هایی که در چند ماه اخیر قاچاق شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم هایی که در چند ماه اخیر قاچاق شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید