فرانسه زدایی از خودروسازی ایران

وزیر صمت پیش تر نیز تاکید نموده بود که شرکای بی وفا در تحریم مانند رنو و پژو فرانسه، دیگر جایی در خودروسازی ایران نخواهند داشت.

فرانسه زدایی از خودروسازی ایران

به گزارش گروه مالی خبرنگاران در شرایطی که بیشتر شرکای خارجی خودروسازی ایران به دلیل تحریم، کشور را ترک نموده اند، وزیر صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان داخلی خواسته تا به دنبال همکارانی جدید بگردند. رضا رحمانی تاکید نموده که چون عملکرد بعضی شرکت های خارجی در زمان تحریم مناسب نبود، به خودروسازان گفته ایم به سراغ شرکای جدید از کشور های دیگر بروند. دقیقا تعیین نیست که مقطع زمانی موردنظر وزیر صمت برای مشارکت های خارجی جدید، حالا است، یا بعد ها که تحریم لغو و امکان مشارکت های بین المللی ایجاد می گردد. وزیر صمت البته پیش تر نیز تاکید نموده بود که شرکای بی وفا در تحریم مانند رنو و پژو فرانسه، دیگر جایی در خودروسازی ایران نخواهند داشت.

هرچه هست، اگر مقطع زمانی فعلی موردنظر رحمانی باشد، خودروسازان قطعا کار سختی برای یافتن شرکای جدید خواهند داشت، زیرا با توجه به تحریم های سخت آمریکا، تقریبا هیچ خودروساز معتبر و قابل قبولی ریسک همکاری با صنعت خودرو ایران را قبول نخواهد کرد. تحریم ها آنقدر سخت بوده که حتی خودروسازان چینی نیز یا از ایران رفته یا سطح فعالیت خود را به شدت کاهش داده اند، بنابراین یافتن شرکای جدید در مقطع فعلی، بسیار دور از دسترس خواهد بود. اما اگر منظور وزیر صمت از همکاری ها و همکاران خارجی جدید، آینده و بعد از لغو تحریم ها باشد، این پرسش پیش می آید که به جز فرانسوی ها و چینی ها کدام خودروسازان جهان حاضر به سرمایه گذاری و حضور در صنعت خودرو ایران خواهند بود؟

پس از توافق هسته ای و برجام هرچند اخبار جسته گریخته ای مبنی بر حضور شرکت هایی مانند فولکس واگن و فیات در ایران مطرح شد، اما هیچ کدام به مرحله اجرایی نرسید و در نهایت باز هم فرانسوی ها پای میز مذاکره و قرارداد با خودروسازی کشور حاضر شدند. با توجه این موضوع و همچنین تجربه نقض برجام، حالا ریسک سرمایه گذاری در خودروسازی ایران بالاتر از گذشته است، بنابراین حتی در صورت لغو تحریم ها نیز تضمینی بابت حضور خودروسازان معتبر جهان (من های امثال فرانسوی ها و چینی ها) وجود ندارد. بدون تردید به صلاح خودروسازی کشور خواهد بود که با شرکای خارجی معتبر جدیدی وارد همکاری گردد و این خواسته مشتریان، وزارت صمت و احتمالا خودروسازان است، اما آیا طرف های مقابل هم تمایلی به مشارکت دارند؟

منبع: جهانی اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فرانسه زدایی از خودروسازی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرانسه زدایی از خودروسازی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید