غلامی: توجه به آموزش های مهارتی؛ در اولویت برنامه های وزارت علوم قراردارد

به گزارش دَبی بلاگ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع دانشگاهیان فنی و حرفه ای استان همدان گفت: وزارت علوم، توجه به مهارت آموزی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

غلامی: توجه به آموزش های مهارتی؛ در اولویت برنامه های وزارت علوم قراردارد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان که در سالن اجتماعات دانشکده دختران زینب کبری (س) این استان برگزار گردید، ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی (ع) با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته به آموزش های عالی فنی و حرفه ای توجه ویژه ای شده، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور برای مهارت آموزی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ساماندهی آموزش عالی، وزارت علوم توجه به مهارت آموزی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است لذا حمایت از آموزش های مهارتی، تکلیف قانونی است در شرایطی که این نوع از آموزش ها راهکاری مناسب در راستای اشتغال موثر جامعه است.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای مأموریت خود وظیفه تربیت نیروی انسانی فنی، تولیدی و خدماتی صنعت و جامعه را بر عهده دارد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته جهان نیز نیروی ماهر و متخصص جزء نیروهای مورد توجه و ارزشمند قرار دارند.

غلامی گفت: متاسفانه در سالیان اخیر آموزش عالی به سمت و سوی مدرک گرایی گرایش پیدا نموده و عدم برنامه ریزی برای تقویت نیروی انسانی جامعه و گسترش بدون ساماندهی مراکز آموزش عالی در سطح کشور، عوارض نامطلوبی به همراه داشته که عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی نمونه ای از این مسائل می باشد.

وی اضافه نمود: در شرایط کنونی و تحریم ناعادلانه و مسائل پیش روی مالی در جامعه برای دانشگاهیان هم تهدید به حساب می آید هم فرصت؛ تهدید اینکه برای تهیه بعضی ملزومات مورد احتیاج واردات صورت می گرفت به سختی افتاده ایم اما در کنار این موضوعات، فرصت مغتنمی برای جوانان بالاخص دانشجویان توانمند و استادان پر کوشش ایجاد نموده تا با خودباوری و استفاده از ظرفیت های بالقوه به راحتی از پس مسائل و احتیاجهای موجود کشور برآیند.

غلامی با عنوان اینکه توجه به آموزش های مهارتی در اولویت برنامه های وزارت علوم است و در یک سال گذشته برنامه های درسی دانشگاه ها در راستای مهارت آموزی بیشتر به دانشجویان مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته است گفت: در اخبار و شبکه های اجتماعی بسیار می شنویم که کار جدیدی در تأمین، برنامه ریزی و راهگشایی مسائل و احتیاجهای مالی در دانشگاه ها رخ داده که این نشانگر آن است صنایع و بنگاه های مالی در مسائل موجود کشور دست احتیاج به دانشگاه ها دراز نموده و درخواست یاری دارند.

وزیر علوم اعلام کرد: معتقدم در حال حاضر سرمایه گذاری ها به سمت تربیت نیروی کاردان و تکنسین ماهر بیشتر شده چراکه در حال حاضر از سرمایه گذاری در دیگر بخش های مالی که به وسیله تأمین مواد آماده، بهره می گرفت ارزشمندتر است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای بیگانه از جمله آمریکا از تحریم ها به عنوان اهرم فشار بر ملت شریف ایران استفاده نموده و گمان می نمایند ما به یاری آنان احتیاج داریم و اینجاست که دانشگاهیان باید با فعالیت خود اسباب عقب نشینی بیگانگان را فراهم نمایند.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور یکی از بزرگ ترین مراکز آموزش عالی است که در چارچوب و مأموریت خود قرار گرفته، اما باید با برنامه ریزی دقیق استانداردهای کیفی این نوع آموزش ها را بالا ببریم که طی دو سال اخیر با حضور صالحی عمران اتفاقات بزرگی افتاده است.

غلامی با اشاره به اینکه دانسته یا ندانسته نباید در دانشجویان ناامیدی ایجاد کنیم و باید با حمایت همه جانبه شعار ما می توانیم را تقویت بخشیم توضیح داد: ضروری است دانشگاه ها در مهارت افزایی دانشجویان کوشش بیشتری نمایند تا در کنار سرمایه و وقت و انرژی که صرف می گردد، برای توسعه صندلی مالی و اجتماعی کشور بهره برداری لازم نیز صورت پذیرد.

وی اضافه نمود: کشور ما ظرفیت های بسیار خوبی دارد و با مهارت آموزی به دانشجویان و برنامه ریزی های دقیق و البته همراهی و همکارهای نهادهای متولی امر اشتغال، می توان تاحد زیادی مشکل نبود اشتغال را برای جوانان حل کرد.

وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه های کارآفرین به عنوان دانشگاه های نسل سوم جامعه را به سوی پیشرفت و پیشبرد اهداف حرکت خواهد داد، تاکید نمود: علاقه مندی جوانان ما به تحصیلات مهارتی دانشگاهی بیشتر شده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کوشش است صندلی فعلی این سرمایه عظیم ملی ارتقاء بخشد.

وی در خاتمه با بیان اینکه فقط دانشگاه فنی و حرفه ای در کشور مجوز گسترش و ایجاد مرکز دارد اذعان کرد: دولت و مجلس از دانشگاه فنی و حرفه ای حمایت می نماید؛ لذا امیدواریم در سال آینده این حمایت به صورت ویژه صورت گیرد چراکه امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، خوابگاهی و نیروی آموزشی و انسانی توانمند این دانشگاه می تواند در سالیان آینده به یاری آموزش عالی کشور بیاید و این در شرایطی است که باید به بحث کیفیت آموزشی در این دانشگاه توجه گردد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3171

به "غلامی: توجه به آموزش های مهارتی؛ در اولویت برنامه های وزارت علوم قراردارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلامی: توجه به آموزش های مهارتی؛ در اولویت برنامه های وزارت علوم قراردارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید