غذاهایی که نمی گذارند تمرکز کنید!

به گزارش وبلاگ دابی، ایرنا/ نتایج مطالعه ای که به تازگی صورت گرفته است، نشان می دهد که ساعت ها بعد از مصرف یک خوراکی چرب، توانایی فرد برای تمرکز کردن کاهش می یابد.

غذاهایی که نمی گذارند تمرکز کنید!

این تحقیق که در مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده است، مدرک بیشتری دال بر ارتباط میان روده و مغز ارائه می دهد. این مطالعه همچنین دلیل دیگری ارائه می دهد که باید میزان مصرف چربی های اشباع را در رژیم غذایی کاهش داد.

چربی های اشباع

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا به مردم توصیه می نماید که میزان مصرف چربی های اشباع را که از منابع حیوانی مانند گوشت چارپایان، ماکیان و محصولات لبنی تامین می گردد، کاهش دهند.

نتیجه مطالعه ای که در زمینه نقش چربی ها بر سلامت انسان در سال 2018 در نشریه BMJ منتشر شد، نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را می توان با جایگزین کردن چربی اشباع با چربی های اشباع نشده (از جمله روغن های گیاهی) کاهش داد.

به علاوه شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان دهنده ارتباط میان روده فرد - به ویژه معده و روده ها - و مغز شخص (و عملکرد شناختی آنها) است. آنچه دانشمندان آن را محور روده و مغز می نامند.

خوراکی های پر چرب

در این مطالعه محققان اثر چربی های اشباع را بر روی سطوح تمرکز کوتاه مدت فرد آنالیز کردند. محققان برای انجام این مطالعه، به آنالیز داده هایی پرداختند که برای انجام مطالعه دیگری در زمینه تأثیر وعده های غذایی مملو از چربی های اشباع بر التهاب و خستگی در میان زنان مبتلا به سرطان جمع آوری شده بود.

در روز ارزیابی، هر یک از 51 شرکت کننده یک آزمایش عملکرد مداوم را برای شناسایی میزان تمرکز انجام دادند. در این آزمایش، میزان تمرکز، توجه پایدار و زمان واکنش اندازه گیری می شد.

شرکت کنندگان در این مطالعه یکی از دو خوراکی سوسیس بوقلمون و آب گوشت را مصرف کردند. هر دو خوراکی حاوی 60 گرم (گرم) چربی بود - یک خوراکی حاوی چربی اشباع بالا بود و دیگری حاوی روغن آفتابگردان بود که چربی اشباع کمی دارد. بعد از پنج ساعت، افراد شرکت کننده آزمایش عملکرد مداوم دیگری را انجام دادند.سپس یک تا چهار هفته بعد، افراد شرکت کننده برای انجام آزمایش ها دوباره بازگشتند اما این بار غذاهای مصرفی خود را تغییر دادند.

قبل از روز ارزیابی، افراد شرکت کننده سه وعده غذایی استاندارد را مصرف کردند و قبل از مصرف خوراکی پر چرب، به مدت 12 ساعت هیچ چیزی نخوردند. محققان همچنین عوامل برهم زننده را که می توانند بر سطح نسبی عملکرد شناختی فرد تاثیر گذارند، مد نظر قرار دادند.

کاهش عملکرد شناختی

محققان متوجه شدند افرادی که خوراکی های مملو از چربی اشباع مصرف می کردند عملکرد بدتری در تست عملکرد مداوم داشتند. به گفته آنلیز مادیسون، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی فارغالتحصیل روانشناسی بالینی در دانشگاه ایالتی اوهایو، این مطالعه نشان داد که اثر مصرف خوراکی های مملو از چربی اشباع بر عملکرد شناختی بیش از مصرف یک خوراکی کم چرب بود. محققان همچنین اثر مسائل روده را بر میزان تمرکز افراد پس از مصرف خوراکی های چرب آنالیز کردند.

آنها برای انجام این مطالعه، سطوح نشانگرهای اندوتوکسمی را در خون افراد شرکت کننده آنالیز کردند. به نظر میرسد این نشانگرها زمانی در خون نمایان می شوند که سلامت روده فرد به مخاطره می افتد. درحالیکه این مطالعه علت اینکه چرا خوراکی های مملو از چربی اشباع تاثیر منفی بر عملکرد شناختی فرد دارند را تعیین نمی نماید، اما مدیسون متذکر میگردد که مصرف این خوراکیها می تواند موجب افزایش التهاب گردد که بر عملکرد مغز نیز تاثیر میگذارند. به گفته مدیسون، اسیدهای چرب بطور مستقیم با مغز در تعامل هستد.

منبع: همگردی

به "غذاهایی که نمی گذارند تمرکز کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که نمی گذارند تمرکز کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید