شانس دوباره جهانی شدن ژئوپارک قشم

به گزارش دَبی بلاگ، درحالی که خبرها از خارج شدن ژئوپارک قشم از لیست جهانی حکایت می کردند، معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شورای عالی منطقه ها آزاد با تأکید بر آنکه این اتفاق نیفتاده، از مهلتی دوباره اطلاع داد که قرار است با برطرف نواقص پرونده، این میراث طبیعی را به سوی جهانی شدن سوق دهند.

شانس دوباره جهانی شدن ژئوپارک قشم

ژئوپارک طبق تعریف یونسکو گستره ای است با مرزهای کاملاً آشکار و پهنه کافی که دربرگیرنده چند پدیده زمین شناسی کمیاب و برجسته بوده و در آن گستره جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت گردد. این گستره باید از برنامه های مدیریت توسعه، بهره برداری و طرح های حفاظتی برخوردار باشد و توان بالا بردن سطح مالی جامعه محلی و جلب همکاری های مردمی را دارا باشد.

به گزارش CHN، درواقع می توان گفت، ژئوپارک محدوده ای است که ویژگی اصلی آن وجود ژئوسایت های پراهمیت، طبیعت و محیط زیست غنی، ویژگی های فرهنگی مجذوب کننده و از همه مهم تر مشارکت و حضور فعال جامعه محلی در برنامه های توسعه، حفاظت و پایداری است.

ثبت محدوده هایی تحت حفاظت و معین برای گردشگری با عنوان ژئوپارک در جهان از سال 2000 میلادی رواج دارد و تا به امروز بیش از هشتاد ژئوپارک در جهان به ثبت فهرست ژئوپارک های جهانی یونسکو رسیده است. در حال حاضر چین اولین کشور آسیایی است که بیشترین تعداد ژئوپارک جهانی و ملی دارد. ژئوپارک جزیره قشم اولین ژئوپارک ایران و خاورمیانه است.

در اطلس توانمندی های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران، 22 منطقه به عنوان منطقه ها پیشنهادی برای معرفی و ثبت تحت عنوان ژئوپارک به تفصیل معرفی شده است. ژئوپارک ملی جلفا و ژئوپارک جهانی جلفا-ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی در منطقه جلفا دومین محدوده پیشنهادی رسمی کشور به سازمان یونسکو است که شناسایی و پیشنهاد اولیه آن ها به وسیله بهرام نکوئی صدری در سال 1387 اجرا شده است. اما ژئوپارک قشم که نخستین ژئوپارک خاورمیانه بود که به عضویت شبکه جهانی ژئوپارکهای ملی تحت حمایت یونسکو عایدی؛ اما در دی ماه سال 1391، به علت ناتوانی مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در انجام معیارهای ثبت جهانی ژئوپارک از فهرست یونسکو خارج شد.

بااین وجود اکنون پس از گذشت دو سال از کوشش های اجرا شده برای بازگرداندن ژئوپارک قشم به فهرست یونسکو محمدعلی زم معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شورای عالی منطقه ها آزاد می گوید: پرونده مسکوت مانده؛ خارج نشده است.

وی با تأکید بر این موضوع که ژئوپارک قشم از فهرست فهرست جهانی خارج نشده است به مسکوت ماندن پرونده اشاره می نماید و می گوید: برای تحویل پرنده ژئوپارک ایران به شبکه جهانی ژئوپارک ها مهلت گرفته شده و تا آن وقت قرار است ایرادهای واردشده رفع و استانداردهای لازم رعایت گردد.

البته معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری شورای عالی منطقه ها آزاد از حضور رییس مجمع جهانی ژئوپارک ها در اوایل سال آینده نیز خبر می دهد و می افزاید: تا به امروز هزینه های بالایی انجام شده تا استانداردهای جهانی رعایت گردد. ازاین رو از رییس مجمع جهانی ژئوپارک ها دعوت شد تا اوایل سال آینده به جزیره قشم سفر کند و در جریان شرایط ژئوپارک قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 5 دی 1401 بروزرسانی: 5 دی 1401 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 28391

به "شانس دوباره جهانی شدن ژئوپارک قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانس دوباره جهانی شدن ژئوپارک قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید