سناتور جمهوریخواه به پایبندی ایران به برجام اعتراف کرد

به گزارش دَبی بلاگ، تهران- خبرنگاران- سناتور جمهوریخواه آمریکایی که از هواداران خروج واشنگتن از برجام است، با اعتراف به پایبندی ایران به این توافق، تصمیم برای کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران را کوشش برای تحت فشار قرار دادن اروپا دانست.

سناتور جمهوریخواه به پایبندی ایران به برجام اعتراف کرد

به گزارش بامداد چهارشنبه خبرنگاران، مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه آمریکایی با اشاره به تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در قبال توافق هسته ای، در پیامی توئیتری نوشت: تهدید ایران به خروج از برجام بخشی از کوشش ایران برای تحت فشار گذاشتن اتحادیه اروپا است که در دور زدن تحریم های آمریکا به تهران یاری کند.

این سناتور جمهوریخواه در حالی تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در قبال برجام را خروج از توافق توصیف می نماید که خود از حامیان سرسخت خروج از این توافق در عین پایبندی تهران به آن بود.

روبیو با این ادعا که ایران با این تصمیم قصد آزمودن محدودیت های توافق هسته ای را دارد، اضافه کرد: آن ها حتی ممکن است به شکل صوری از بعضی محدودیت ها فراتر روند، اما این چیزی جز کمپین فشار به اروپا نیست.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته در حالی از برجام خارج شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه گزارش های خود پایبندی تهران به این توافق را تایید نموده بود.

دولت ترامپ برخلاف نظر همپیمانان اروپایی واشنگتن که جزو امضانمایندگان برجام بودند، تحریم های برطرف شده براساس برجام را علیه ملت ایران بازگرداند.

آلمان، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا به عنوان طرف های اروپایی برجام همیشه از این توافق حمایت و پایبندی ایران به این توافق را تایید نموده اند.

اروپایی ها افزون بر احیای قانون مسدودساز برای تنبیه شرکت های اروپایی که از تحریم های آمریکا تبعیت نمایند، شرکتی موسوم به اینستکس را برای تسهیل تبادلات اقتصادی با ایران راه اندازی کردند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت: نهاد ایرانی متناظر اینستکس اروپا از سوی ایران به نام شرکت ساز و کار ویژه تجارت و تامین اقتصادی ایران و اروپا موسوم به ساتما تاسیس و به ثبت رسیده و به اطلاع اتحادیه اروپا نیز رسیده است.

وی همچنین توضیح داد: ایران و اتحادیه اروپا در آستانه توافقی هستند که با وجود بازگشت تحریم های یکجانبه آمریکا، فروش نفت ایران و انتقال درآمدهای نفتی ایران را امکان پذیر می کند.

شبد**9416**9122

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 995

به "سناتور جمهوریخواه به پایبندی ایران به برجام اعتراف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناتور جمهوریخواه به پایبندی ایران به برجام اعتراف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید