رکورد بی سابقه جدید برای بورس تهران؛ بازدهی 15 درصدی در یک هفته سراسر سبزپوش!

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: بورس تهران در آخرین روز کاری هفته هم با رشد 15 هزار و 816 واحدی شاخص کل همراه شد و این نماگر به ارتفاع 741 هزار و 952 واحدی رسید.

رکورد بی سابقه جدید برای بورس تهران؛ بازدهی 15 درصدی در یک هفته سراسر سبزپوش!

به گزارش خبرنگاران با رشد 2/ 2 درصدی دماسنج اصلی بازار سهام در روز گذشته بازدهی بورس تهران در یک هفته سراسر سبزپوش به حدود 15 درصد رسید که در تاریخ فعالیت بورس تهران بی سابقه بود. به عبارتی دیگر در هفته جاری سرمایه گذاری در بورس به طور متوسط روزی 8/ 2 درصد سود داشت. با توجه به تشویق دولت به سرمایه گذاری در بورس و ناکام ماندن بازارهای موازی و وجود چشم انداز تورمی در میان مردم، سیل نقدینگی به سمت بورس ادامه دارد و به نظر می رسد سیاست گذار نیز از این اتفاق استقبال می نماید. به همین دلیل می توان به رشد روزافزون ارزش معاملات و رسیدن این متغیر به بیش از 10 هزار میلیارد تومان اشاره نمود.

از نکات جالب توجه در معاملات دیروز می توان به سبقت دریافت نماگر هموزن در بازدهی روزانه از شاخص کل بعد از 11 روز معاملاتی اشاره نمود. دیروز درحالی دماسنج اصلی بورس تهران 2/ 2 درصد به ارتفاع خود اضافه کرد که شاخص هموزن با رشد 4/ 2 درصدی همراه شد. البته همچنان رشد شاخص کل از ابتدای سال بیشتر از رشد نماگر هموزن است. به طوری که درحالی دماسنج اصلی بورس تهران از ابتدای امسال طی 20 جلسه معاملاتی نزدیک به 45 درصد به ارتفاع خود اضافه نموده که نماگر هموزن طی این مدت رشد 3/ 42 درصدی را تجربه نموده است. به همین دلیل می توان اعلام کرد که دیروز از 306 نماد فعال در بورس تهران 261 نماد (معادل 2/ 85 درصد نمادها) با رشد ارزش بازار به کار خود خاتمه دادند و تنها 45 نماد در جهت نزولی قرار دریافتد. البته در خاتمه بازار باز هم شاهد رشد قیمت ها بودیم و تعداد نمادهایی که آخرین معامله آنها در سطوح قیمتی پایین تری نسبت به روز سه شنبه بود به تنها 30 نماد محدود شد.

هجوم پول های جدید به بورس تهران

دیروز ارزش معاملات خرد (بدون معاملات بلوک و اوراق) بورس تهران به رقم 7 هزار و 350 میلیارد تومان رسید. با اضافه کردن 3 هزار و 374 میلیارد تومان معاملات فرابورس به عدد فوق شاهد معامله بیش از 10 هزار میلیارد تومان سهم در یک روز هستیم. با نگاهی به ارزش معاملات چند روز گذشته به نظر می رسد شاهد تثبیت این متغیر مهم در سطوحی هستیم که پیش تر خوشبین ترین فعالان بازار سرمایه حتی تصور آن را هم نمی کرد. به همین دلیل با نگاهی به حجم پول های ناکام در خرید سهام بیش از پیش می توان به حجم عظیم نقدینگی در بازار سهام پی برد. دیروز تنها در بورس تهران ارزش صف های خرید 197 نماد (معادل 64 درصد از نمادهای فعال بورس تهران) به 3 هزار و 814 میلیارد تومان رسید که از این مبلغ 1133 میلیارد تومان ارزش صف تشکیل شده برای خرید شستا بود. این درحالی بود که تنها یک نماد (سخاش) با صف فروشی به ارزش 3 میلیارد و 400 میلیون تومان روبرو بود. به نظر می رسد جذابیت رشدهای عجیب قیمت سهام و حس جاماندگی در بعضی از صاحبان سرمایه منجر به ورود مداوم پول های جدید و ایجاد چنین اقبالی به بازار سهام شده است.

نکته جالب توجه در معاملات روزهای اخیر اقبال عجیب سهامداران به سهام شرکت های عظیم به ویژه پالایشی ها بود. این دسته از سهم ها که اغلب دارای سهامدار دولتی هستند قرار است از اواسط ماه جاری در قالب صندوق های ETF و با تخفیف های عنوان شده در مصوبه هیات دولت در بازار عرضه شوند. با این وجود شاهد تقاضای سنگین برای خرید آنها در سقف های قیمتی روزانه هستیم. به عنوان مثال دیروز تنها دو نماد وبملت و شبندر بیش از 785 میلیارد تومان (معادل 11 درصد از کل ارزش معاملات خرد بورس) معامله شدند. از دیگر نمادهای پرمعامله روز گذشته می توان به ونوین، پترول، شپنا وبهمن، فملی و شتران اشاره نمود. این نمادها همگی ارزش معاملاتی افزون بر 150 میلیارد تومان داشتند. در بین صنایع بورسی نیز روز گذشته گروه محصولات شیمیایی با 907 میلیارد تومان معامله در صدر فهرست برترین گروه ها نهاده شد. بعد از شیمیایی ها هم فرآورده های نفتی با 856 میلیارد تومان معامله و بانک ها با دادوستد 760 میلیارد تومانی در صندلی های بعدی قرار دریافتد.

تداوم تقاضای سنگین معامله گران حقیقی

دیروز برای بیست و سومین جلسه معاملاتی پیاپی، بورس بازان حقیقی خالص خرید مثبت را رقم زدند. به این ترتیب در خاتمه معاملات آخرین روز هفته حدود 906 میلیون سهم به ارزش 735 میلیارد تومان از سبد سهام کدهای حقوقی به پرتفوی بورس بازان حقیقی منتقل شد. به این ترتیب از ابتدای امسال، بدون در نظر دریافت عرضه اولیه سهام شستا، طی 20 روز کاری شاهد تغییر مالکیت بیش از 11 هزار و 801 میلیارد تومان سهام بورسی از جهت حقوقی به حقیقی هستیم.

دیروز در بین صنایع فعال بورسی گروه فرآورده های نفتی دوباره به صدر فهرست بیشترین خالص خرید کدهای حقیقی رسید. در این صنعت شاهد تغییر مالکیت بالغ بر 100 میلیارد تومان سهام به سمت پرتفوی بورس بازان حقیقی بودیم. صنایع محصولات شیمیایی و سرمایه گذاری ها نیز در صندلی دومین و سومین صنایع با بیشترین خالص خرید حقیقی ها قرار دریافتد. این دو صنعت هر کدام شاهد تغییر مالکیتی افزون بر 89 میلیارد تومان به سمت کدهای حقیقی بودند. از دیگر صنایعی که حقیقی ها خالص خرید بالایی را در آنها ثبت کردند می توان به گروه های ساخت خودرو و قطعات، تامین آب، برق و گاز، چندرشته ای صنعتی و انبوه سازی اشاره نمود. در سمت مقابل اما تنها 6 صنعت شاهد خالص خرید مثبت کدهای حقوقی بودند. در این بین نکته جالب توجه قرار دریافت بانک ها در صدر فهرست صنایع با بیشترین تغییر مالکیت به سوی بورس بازان حقوقی بود. این صنعت درحالی دیروز شاهد خالص خرید 31 میلیارد و 500 میلیون تومانی حقوقی ها بود که روز سه شنبه تغییر مالکیت بیش از 130 میلیارد تومانی در جهت سبد حقیقی را تجربه کرد. گروه های ماشین آلات، زغال سنگ، خرده فروشی، سایر معادن و وسایل ارتباطی دیگر صنایعی بودند که خالص خرید مثبت کدهای حقوقی را تجربه کردند. مجموع خالص خرید بورس بازان حقوقی در این 5 صنعت کمتر از 8 میلیارد تومان بود.در بین نمادها هم دیروز شبندر دوباره بیشترین خالص خرید حقیقی ها را تجربه کرد. در این نماد مالکیت بیش از 126 میلیارد تومان سهم از پرتفوی حقوقی ها به سبد سهام کدهای حقیقی منتقل شد. نکته جالب توجه معاملات این روزهای شبندر تقابل عرضه های سنگین شرکت ملی پالایش و پخش با تقاضای سنگین تر کدهای حقیقی برای خرید آن در سقف قیمتی است. این تقابل منجر به رسیدن ارزش معاملات شبندر به روزانه چند صد میلیارد تومان شده است. دومین نمادی که بیشترین اقبال حقیقی ها را تجربه کرد پترول با تغییر مالکیت 73 میلیارد تومانی بود. وبهمن، ونیرو و خاهن دیگر نمادها با بیشترین خالص خرید حقیقی بودند. در سمت مقابل دو نماد بانکی ونوین و وبملت بیشترین تغییر مالکیت در جهت حقوقی را تجربه کردند. خالص خرید حقوقی ها در ونوین به بیش از 48 میلیارد تومان و در وبملت هم به حدود 29 میلیارد تومان رسید. از دیگر نمادهایی که با اقبال حقوقی ها همراه شدند می توان به فسازان، ونفت، شتران و شسپا اشاره نمود.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8040

به "رکورد بی سابقه جدید برای بورس تهران؛ بازدهی 15 درصدی در یک هفته سراسر سبزپوش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد بی سابقه جدید برای بورس تهران؛ بازدهی 15 درصدی در یک هفته سراسر سبزپوش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید