داشتن خدمات باکیفیت در گرو صنعت توسعه یافته است

به گزارش دَبی بلاگ، چرا توسعه صنعتی اهمیت دارد؟ محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اهمیت توسعه صنعتی می گوید: در مباحث مالی نقطه کانونی وجود دارد و آن رشد مالی است. بسیاری از اقتصاددان ها درباره رشد مالی نظریه پردازی نموده اند. برای اینکه یک اقتصاد از صندلی فعلی خود به صندلی فزونی برسد، نیازمند رشد مالی مستمر و بالایی است. گروه دیگری از اقتصاددان ها به جای تاکید بر رشد، به عملکرد اقتصادها توجه نموده اند و از توسعه صنعتی می گویند. این اقتصاددان ها به تحول ساختاری توجه دارند و معتقدند که زمانی رشد مالی مستمر خواهد بود که یکی از اجزای مهم آن تحول صنعتی باشد.

داشتن خدمات باکیفیت در گرو صنعت توسعه یافته است

یوسفی درباره دلایل آن می گوید: بخش صنعت بهره وری بالاتری دارد؛ اقتصاد درحال توسعه رشد با پایه کشاورزی را تجربه می نماید و اگر کسب وکارها به تدریج از بخش کشاورزی به صنعت انتقال یابد و با توجه به بالا بودن بهره وری فعالیت صنعتی پیوستگی رشد را شاهد خواهند بود.

به گفته یوسفی امکانات و منابع صنعت برای رشد و بهره وری نامحدود است؛ با توجه به نقش نوآوری و دانش در صنعت، در بلندمدت رشد بهره وری پیوسته ادامه می یابد و این برای پایداری و مستمر بودن رشد حیاتی است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: اگر مالی بخش صنعت پیشرفته نداشته باشد، نمی تواند بخش خدمات باکیفیت بالایی را تجربه کند.

او درباره شرایط صنعت در ایران معتقد است: در یک دهه گذشته شرایط آشفته ای را در حوزه صنعت تجربه می کنیم؛ نرخ رشد مالی پایین، درآمد سرانه ای که فاصله نسبتاً زیادی با شرایط سال 90 دارد، تورم های دورقمی، رشد نقدینگی بالا و سایر متغیرهای کلان که در آن ها شرایط نامطلوبی داریم. اگر از منظر توسعه صنعتی دو متغیر کلیدی بهره وروی و تشکیل سرمایه نماگر راستا است، ما در هر دو این نماگرها شرایط نامطلوبی داریم.

یوسفی تاکید می نماید: برای تبیین شرایط فعلی باید از نداشتن استراتژی توسعه صنعتی گفت. در کنار نبود استراتژی توسعه صنعتی، عدم اصلاحات ساختاری باعث افول صنعت شده است.

او تصریح می نماید: نه تحریم عامل اصلی افول توسعه صنعتی است و نه عدم انجام اصلاحات ساختاری؛ اما آن چیزی که در شرایط کنونی اقتصاد ایران غایب است داشتن استراتژی توسعه صنعتی معین است. در طول این سال ها ما درخواست تدوین سند استراتژی توسعه صنعتی را داشتیم. در بند الف ماده 46 برنامه ششم توسعه این درخواست از وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده اما شاهد تدوین یک سند و اجرایی شدن آن نبودیم. این درخواست در برنامه های چهارم تا ششم مطرح شده و هر دوره در سال آخر دولت ها سندی منتشرشده ولی مبنای سیاست گذاری قرار نگرفته است.

به گفته یوسفی برای تحول ساختاری صنعت می توانیم استراتژی را به سمت تنوع یابی و افزایش پیچیدگی در اقتصاد ایران دنبال کنیم.

یوسفی تاکید می نماید: استراتژی راستای است که برای رسیدن به یک هدف آن را اتخاذ می نمایند. افزایش بهره وری چیزی است که در چارچوب اصلاحات ممکن است و ما بیشترین آسیب را نه از تحریم که از نداشتن استراتژی توسعه صنعتی دیده ایم.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14351

به "داشتن خدمات باکیفیت در گرو صنعت توسعه یافته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داشتن خدمات باکیفیت در گرو صنعت توسعه یافته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید