جلو طغیان لمپی اسکین را گرفتیم، اغلب دامپزشکان به تب مالت مبتلا می شوند

به گزارش دَبی بلاگ، مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال 96 در 72 کانون باعث تلف شدن 33 میلیون قطعه مرغ و در سال 97 در چهار کانون باعث تلف شدن 250 هزار قطعه مرغ در استان شد ولی سال جاری هیچ کانونی از این بیماری شناسایی نشده و هیچ تلفاتی در این مورد گزارش نشده است.

جلو طغیان لمپی اسکین را گرفتیم، اغلب دامپزشکان به تب مالت مبتلا می شوند

به گزارش خبرنگاران، غلامرضا توکلی در نشست مطبوعاتی امروز شنبه 26 مرداد، با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئله ای در تامین دارو و واکسن مورد احتیاج دام و طیور استان وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تامین واکسن و داروی مورد احتیاج جمعیت دام و طیور ارتباط مستقیمی با حفظ سلامت و ایمنی کشور دارد، حساسیت ویژه ای برای برطرف احتیاج این حوزه وجود دارد.

اثر تحریم ها بر تأمین دارو

وی ادامه داد: با توجه به اعمال تحریم و ضرورت حمایت از فراوری داخلی، سیاست به سمت تامین داروها و واکسن های دام و طیور از شرکت های داخلی سوق پیدا نموده و صرفا اقلامی که امکان فراوری آنها در کشور وجود ندارد، از سایر کشورها خریداری و وارد می گردد.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر هیچ مسئله ای در مورد تامین واکسن و داروهای مورد احتیاج جمعیت دام و طیور استان وجود ندارد و پوشش واکسیناسیون از ابتدای سال تا کنون رضایت بخش بوده است.

این مسئول با اشاره به لزوم پرداخت مبالغی از سوی دامداران برای خرید بعضی واکسن ها شرح داد: واکسن تب برفکی یکی از واکسن هایی است که دامداران ملزم به خرید آن هستند تا بتوانند دام های خود را در مقابل این ویروس مقاوم نمایند ولی بسیاری از دامداران سنتی به ویژه عشایر به دلیل مسائل مالی در خرید آن مشکل دارند.

وی اظهار کرد: استان البرز جزو سه استانی است که به واسطه شرایط خاصی که دارد، تزریق واکسن تب برفکی برای دام های سبک آن (گوسفند و بز) به صورت رایگان انجام می گردد.

مدیرکل دامپزشکی البرز گفت: در حال حاضر 50 هزار دام سبک و سنگین در استان وجود دارد که همه آنها در مقابل تب برفکی به صورت رایگان واکسینه می شوند.

فعلاً آنفلوآنزای فوق حاد نداشته ایم

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون هیچ موردی از ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده، افزود: این بیماری بسیار خطرناک است و شیوع آن هم به لحاظ مالی ضررهای سنگینی به مزارع و مرغداری ها می زند و هم به دلیل اینکه بیماری مشترک بین انسان و طیور محسوب می گردد، تهدید جدی برای سلامت مردم است.

وی افزود: این بیماری در سال 96 در 72 کانون باعث تلف شدن 33 میلیون قطعه مرغ و در سال 97 در چهار کانون باعث تلف شدن 250 هزار قطعه مرغ در استان شد ولی سال جاری هیچ کانونی از این بیماری شناسایی نشده و هیچ تلفاتی در این مورد گزارش نشده است.

توکلی با اشاره به مشاهده یک کانون بیماری لمپی اسکین(بیماری ویروسی در گاوها که خود را به صورت برآمدگی بر روی پوست نشان می دهد) در شهرستان نظرآباد ادامه داد: این بیماری چند ماه پیش در شهرستان نظرآباد مشاهده شد ولی با کوشش اداره دامپزشکی در عرض چهار روز مهار شد و خوشبختانه فراگیر نشد.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیران کلان باید به دامپزشکی استان نگاه ویژه تری داشته باشند، گفت: دامپزشکی نقش اساسی در تامین سلامت عمومی جامعه و تغذیه انسان ها نقشی اساسی دارد و شایسته نیست که سه اداره فردیس، کرج و طالقان در البرز در مکانی استیجاری فعالیت داشته باشند.

ادارات دامپزشکی استیجاری است

وی شرح داد: در این استان بعضی ادارات و دستگاه ها هکتارها زمین دارند ولی دامپزشکی با این حجم از وظایف هنوز اداراتی دارد که استیجاری هستند.

این مسئول با بیان اینکه سازمان دامپزشکی برای انجام درست و اصولی وظایف خود با مسائل زیادی روبرو است، گفت: اغلب دامپزشکان این سازمان در معرض بیماری قرار دارند و به عنوان مثال اغلب آنها به تب مالت مبتلا می شوند بر این اساس باید حمایت های بیشتری از این سازمان صورت بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی البرز در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه جنگ امروز در جهان جنگ نظامی نیست و دوران جنگ با اسلحه تمام شده گفت: امروزه کشورها به وسیله بیوتروریسم به هم آسیب می زنند چون این روش مستقیما منابع غذایی مردم که عامل اصلی برای حیات آنها است را تحت شعاع قرار می دهد.

وی توضیح داد: بر این اساس همه کشورها با سازوکارخاص اقدام به تقویت حوزه بیوتکنولوژی خود نموده و خود را در مقابل مسائل ناشی از بیوتروریسم ایمن می نمایند.

توکلی در بخش نهایی صحبت های خود به نظارت شرعی وبهداشتی در شش کشتارگاه دام و طیور استان اطلاع داد و گفت: البرز شش کشتارگاه دام و طیور دارد که در همه آنها دامپزشک و ناظر شرعی مستفر است تا کشتار آنها طبق اصول بهداشتی و دینی صورت بگیرد.

این مسئول افزود: این موضوع که کشتار دام و طیور در استان توسط دستگاه انجام می گردد، صحبت ندارد و نظارت کافی برای شرعی بودن کشتار آنها صورت می گیرد و مردم خیالشان از این بابت راحت باشد.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2273

به "جلو طغیان لمپی اسکین را گرفتیم، اغلب دامپزشکان به تب مالت مبتلا می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلو طغیان لمپی اسکین را گرفتیم، اغلب دامپزشکان به تب مالت مبتلا می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید