توافق هند و پاکستان بر سر یک مناقشه مرزی

به گزارش دَبی بلاگ، هند و پاکستان در مذاکرات دوجانبه خود بر کاهش اختلافات و اجرایی شدن هرچه زودتر توافق بازگشایی گذرگاه مرزی کارتارپور توافق کردند.

توافق هند و پاکستان بر سر یک مناقشه مرزی

خبرگزاری ای ان آی هند نوشت: دو کشور همچنین توافق کردند که یک دیدار دیگر برای نهایی کردن پروژه گذرگاه مذهبی کارتارپور برگزار نمایند.

اس سی ال داس رئیس هیأت هندی در مذاکرات با پاکستان گفت: ما توانستیم اختلافات میان خود را کاهش دهیم. تیم های هندی و پاکستانی در آینده نیز با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا این گذرگاه را نهایی نمایند. هر دو کشور توافق کردند که کانال های ارتباطی در مورد گذرگاه کارتارپور را حفظ نمایند.

هند از پاکستان درخواست نموده است تا برای زائران سیک که خواستار استفاده از گذرگاه کارتارپور هستند روادیدی در نظر نگیرد. همچنین دهلی نو از پاکستان درخواست نموده است تا از فعالیت گروه های جدایی طلب خالستانی جلوگیری کند.

محمد فیصل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز گفت: هند و پاکستان با بخش اعظمی از این توافقنامه موافقت نموده اند.

وی اضافه نمود: این یک گذرگاه برای برقراری صلح است و خواستار حل اختلافات با هند هستیم.

گذرگاه مرزی کارتارپور بین هند و پاکستان هفتم آذرماه سال گذشته در مراسمی با حضور عمران خان نخست وزیر، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و جمعی از مقام های دو کشور گشایش یافت.

کریدور کرتارپور به طول چهار کیلومتر، سفر شهروندان سیک (به ویژه از هند) را به شهری با همین نام در شرق پاکستان که مقدس ترین مکان جامعه سیک های هند است را تسهیل می نماید.

پیشتر دولت هند درخواستی را برای طرف پاکستانی ارسال کرد تا شهروندان هندی از جامعه سیک نیز آن سوی مرز بتوانند به معبد کارتارپور دسترسی داشته و با همین هدف دو کشور اقدام به ساخت یک جاده مخصوص برای تردد اتباع هندی نمایند.

تقاضای طولانی مدت جامعه سیک هند برای ساخت این جاده در نهایت مورد موافقت دو کشور از جمله دولت عمران خان نهاده شد و دهلی نو و اسلام آباد توافق کردند که هر یک در طرف خود این جاده را احداث نمایند.، ایرنا

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1642

به "توافق هند و پاکستان بر سر یک مناقشه مرزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق هند و پاکستان بر سر یک مناقشه مرزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید