با آب سرد افطار نکنیم

تهران- خبرنگاران- یک متخصص تغذیه با بیان روش های تغذیه سالم و سلامتی روزه داران در ماه مبارک رمضان، گفت: بعضی افراد افطار را با آب سرد یا خنک شروع می نمایند که صحیح نیست و این کار می تواند موجب ایجاد ناراحتی های گوارشی گردد.

با آب سرد افطار نکنیم

دکتر پروین میرمیران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی خبرنگاران اضافه کرد: روزه داران وعده افطار را با آب ولرم، خرما و سوپ یا از انواع آش ساده، آغاز نمایند و غذای سبک مانند نان، پنیر و سبزی تازه و در صورت امکان 1 تا 2 عدد مغز گردو را در این وعده صرف نمایند.

وی به روزه داران توصیه کرد که در وعده افطار آش پر از حبوبات استفاده ننمایند، این کار ممکن است نفخ و حتی مسائل گوارشی برای آنان به وجود آورد.

میرمیران ادامه داد، بعضی روزه داران وعده اصلی و به عبارتی غذای سنگین را در افطار قرار می دهند که این کار درستی نیست. آغاز و وعده افطار باید از خوراک ها و غذاهای ساده باشد.

این متخصص تغذیه گفت: مواد پروتئینی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ و گوشت را به اندازه، نه زیاد در وعده سحری به شکل آبپز یا کبابی در فر یا قابلمه استفاده گردد تا طی روز بتوانند انرژی کافی برای فعالیت های شغلی و فکری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه غذاهای سرخ شده در روغن بهتر است از وعده سحری حذف شوند، گفت: این کار سبب تشنگی و امکان سوءهاضمه روزه دار می گردد.

این متخصص تغذیه همچنین به روزه داران توصیه کرد که در وعده سحری، از مصرف ادویه های زیاد در غذاها پرهیز نمایند.

وی ادامه داد: فست فودها در همه سال به ویژه ماه رمضان توصیه نمی گردد، زیرا از مواد گوشتی فرآوری شده، روغن ها و ادویه های ناسالم تهیه می شوند که به شدت دشمن سلامتی هستند.

وی ادامه داد: روزه داران بعد از افطار از انواع میوه ها به ویژه نوع آبدار آنها مانند هندوانه و انواع طالبی مصرف نمایند و همچنین مصرف کاهو و سایر سبزیجات خام یا بخار پز در وعده سحری برای جلوگیری از تشنگی در روزهای طولانی و گرم، بسیار مفید هستند.

وی اضافه کرد: مصرف سبزیجات پخته مانند هویچ، کرفس، کدو، اسفناج و... در ماه رمضان بسیار مفید و مناسب است.

علمی ** 1201 **1485

منبع: ایرنا

به "با آب سرد افطار نکنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آب سرد افطار نکنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید