ایران در آستانه بحران آب ، سرعت بالای سالخورده شدن جمعیت کشور

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران/بوشهر به گفته یک استاد دانشگاه کم آبی، پیامدهای مسائل مالی، شایسته سالاری، اعتیاد به مواد مخدر و سالمندی جمعیت، از چالش های مهم اجتماعی دولت سیزدهم خواهد بود.

ایران در آستانه بحران آب ، سرعت بالای سالخورده شدن جمعیت کشور

به مناسبت برگزاری انتخاب ریاست جمهوری در خرداد ماه امسال سلسله وبینارهایی به همت مدیریت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه در حال برگزاری است که در دومین وبینار به مسائل اجتماعی پرداخته شد.

به گزارش خبرنگاران، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در این وبینار گفت: وظیفه جامعه شناسان و متخصصین رشته های مختلف مسئله یابی است، ولی اغلب سیاسیون هستند که تصمیم می گیرند کدام مسئله در اولویت باشد. جامعه شناسان می توانند جهت تغییر ذائقه و اندیشه و فرهنگ مردم جامعه پیشنهاد بدهند و موثر باشند.

مهران سهراب زاده اضافه کرد: اولین اولویت دولت آینده مشکل کم آبی است. طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان ایران در آستانه بحران آب به سر می برد و طی سال های آینده تامین آب به یکی از عظیم ترین چالش های کشور در بسیاری از استان ها، شهرها و مناطق تبدیل می گردد. بحران آب در مسائل اجتماعی از این بابت مهم است که بی اعتنایی به این موضوع تبدیل به ده ها مشکل اجتماعی دیگر همچون بیکاری، مهاجرت و... خواهد شد.

وی با توجه به تاثیری که مسائل مالی در ایجاد آسیب های اجتماعی دارد، گفت: مسائل مالی باید در صدر اولویت های دولت آینده قرار گیرد زیرا هر مشکل مالی سبب ایجاد مسائل اجتماعی گسترده تری خواهد شد. مسائلی همچون فقر مالی، مسائل روحی و روانی، افت ارتباطات خانوادگی، مشاجره، خلاف کاری و عدم توجه به بنیان های خانواده.

سهراب زاده معضل اجتماعی دیگر را عدم شایسته سالاری در کشور دانست و گفت: متاسفانه شایسته سالاری در کشور ما محلی از اعراب ندارد و معمولاً پست های مهم به هم حزبی ها واگذار می گردد که شاید دانش و سواد کافی نداشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان اعتیاد به مواد مخدر را یکی دیگر از معضلات اجتماعی و مالی کشور دانست و گفت: در حال حاضر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها تغییر یافته و جامعه را با خطرات و چالش جدی روبرو ساخته است. اعتیاد هم خود زیان آور است و هم عوارض و آثار آن آسیب ساز هستند، هزینه ای که دولت برای مبارزه با مواد مخدر انجام می دهد بسیار هنگفت است اما آیا این میزان اعتبار باعث کم شدن مصرف مواد مخدر در کشور شده است؟

به گفته وی گسترش اعتیاد در بین جامعه و نابودی و خانواده و به نوعی همه اطرافیان درگیر با این معضل خواهد شد.

این مدرس دانشگاه بحث جمعیت را از دیگر معضلات دولت آینده دانست. زیرا کاهش باروری باعث ازدیاد افراد سالمند خواهد شد. به گفته سهراب زاده سرعت سالخورده شدن جمعیت ایران بسیار بالاست و دولت ها شاید آماده این موضوع نباشند بنابراین ضروری است که برنامه ریزی در مورد رشد جمعیت و همچنین توسعه نیروی انسانی جدی گرفته گردد.

وی اضافه کرد: طلاق به عنوان یکی دیگر از آسیب های جدی اجتماعی جامعه ما هم خود آسیب است و هم بستر آسیب سازی جامعه.

این کارشناس در مورد یکی از مسائل اصلی اجتماعی گفت: مسائل جوانان از دیگر مسائل اجتماعی دولت آینده خواهد بود و مسائلی همچون ازدواج، مسکن و بیکاری. کاهش ازدواج و افزایش طلاق در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مردم و نخبگان ما نسبت به بسیاری از بحران ها بی توجه شده اند، گفت: بی توجهی به مسائل جامعه و انفعال در مقابل آسیب ها مهم ترین مسائل اجتماعی کشور ما هستند. جامعه ما باید مشارکت پذیر باشد و مردم را به مشارکت دعوت کنیم و از وجودشان استفاده کنیم قطعاً مردم که مشارکت بینند با دولت همراه خواهند شد. ما مردم را زینتی ندانیم و از آموزش و پرورش مشارکت را به آنها بیاموزیم و آنها را در همه امور مشارکت بدهیم.

لازم به ذکر است وبینار چالش های اجتماعی دولت آینده به میزبانی دانشگاه پیغام نور استان بوشهر برگزار گردید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 18371

به "ایران در آستانه بحران آب ، سرعت بالای سالخورده شدن جمعیت کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در آستانه بحران آب ، سرعت بالای سالخورده شدن جمعیت کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید