افزایش 80 درصدی صادرات فرش ایران به آمریکا

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، فرشته دست پاک در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا در چهار ماهه اول سال جاری گفت: در چهار ماهه ابتدای سال 97 معادل 792.7 تن فرش دستباف به ارزش 38 میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 171 درصد و ارزشی 80.9 درصد افزایش داشته، این در حالی است که در چهار ماهه ابتدای سال 96 292.5 تن به ارزش 21 میلیون دلار به این کشور صادر شده بود.

افزایش 80 درصدی صادرات فرش ایران به آمریکا

رئیس مرکز ملی فرش ایران کل صادرات فرش در چهار ماهه ابتدای سال جاری را هزار و 983.8 تن به ارزش 99.6 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این رقم در سال 96، هزار و 230.7 تن به ارزش 89 میلیون دلار بوده است که 61.1 درصد به لحاظ وزنی و 21.4 درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.

وی شرح داد: فرش های نفیس ایرانی فرش هایی با رج شمار بالا به شمار می روند که البته کشور آمریکا غالبا فرش های ایرانی با رج شمار پایین را خریداری می کند اما کشورهای اروپایی فرش های نفیس با وزن کمتر و رج شمار بالا را می پسندند.

وی با تاکید بر اینکه ایران همچنان رتبه اول دنیا را در تولید و صادرات فرش در دنیا دارد با فاصله زیاد کشور هند در رتبه دوم قرار می گیرد، گفت: اما همچنان بیش از 60 درصد صادرات فرش دستباف دنیا در اختیار ایران است.

دست پاک با بیان اینکه طی دو سال اخیر با بر طرف شدن تحریم ها صادرات فرش ایران به آمریکا افزایش یافته گفت: سناریوهای متفاوتی را به منظور مقابله با تحریم های آمریکا در دستور کار داریم که بر این اساس کشورهای دیگری را نیز جایگزین خوهیم کرد این در شرایطی است که ترامپ در یک اقدام غیرمنطقی فرش دستباف ایرانی را جزو اولین فهرست کالاهایی قرار داد که تحریم شده اند در حالی که فرش جزو مالکیت معنوی و فکری مردم ایران بوده و نماد آن نیز متعلق به ملت ایران است و باید از تحریم فرش ایران دست برداشته شود.

وی گفت: صادرکنندگان احساس کرده اند با اجرای تحریم ها راه صادرات شان به آمریکا بسته خواهد شد که بر این اساس صادرات را بیشتر کرده اند این در شرایطی است که در گذشته دور زدن تحریم ها برای صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا از طریق کشورهای ثانویه از جمله کانادا و امارات صورت می گرفت اما اکنون چنین امکانی وجود ندارد اما به هر حال فرش جزو هنر صنعتی است که راه خود را در صادرات پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با همکاری سازمان توسعه تجارت در حال تدارک احیای پیمان سپاری ارزی در حوزه فرش دستباف هستیم تا بتوانیم در مقابل صادرات فرش واردات مواد اولیه از جمله ابریشم و پشم را داشته باشیم. ضمن اینکه پیشنهاد ما در نامه نگاری با وزیر صنعت این بوده که این مواد اولیه جزو کالاهای گروه یک و دو قرار گیرند.

دست پاک ادامه داد: فرش دستباف نقش مهمی در توسعه و اشتغال دارد که بر این اساس هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی بیش از یک تا یک و نیم میلیون نفر در حوزه فرش فعالیت دارند که البته آمارهای غیررسمی رقم دو و میلیون نفری را به ثبت رسانده اند اما بیش از 6 میلیون نفر از حوزه فرش ارتزاق و نان آوری دارند.

دست پاک افزود: بنا داریم برای معرفی فرش دستباف و رونق داخلی بازار آن بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف را به عنوان بزرگترین واقعه فرش دستباف در دنیا در 30 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار کنیم که در این میان بیش از 780 غرفه از سوم تا نهم شهریور ماه به معرفی توانمندی های ایران در این حوزه خواهد پرداخت.

دست پاک با اشاره با قرار دریافت در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: فرش دستباف ایرانی ترین کالای ایرانی است که هم کانون تلاش داریم به معرفی آن پرداخته و به موازات زمینه را برای تولید و تجارت داخلی فرش دستباف فراهم نماییم.

وی هم اکنون بعد از آمریکا آلمان با سهم 13.6 درصدی در جایگاه دوم، لبنان با سهم 7.1 درصدی در جایگاه سوم و انگلیس و ژاپن هر یک با سهم 5.5 درصدی در جایگاه های سوم تا پنجم صادرات بازارهای هدف فرش دستباف قرار گرفته اند.

دست پاک هر گونه واردات رسمی فرش دستباف را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه وارداتی به کشور به صورت رسمی صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: در سال 97 حدود 776 میلیارد تومان بودجه برای بیمه قالیبافان در نظر گرفته شده که 289 هزار نفر را می توان بیمه کرد اگرچه مبلغ مورد نیاز ما 1200 میلیارد تومان بود.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3570

به "افزایش 80 درصدی صادرات فرش ایران به آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 80 درصدی صادرات فرش ایران به آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید